vrijdag 25 mei 2018

Review: Ik ken je nog – Alice Fokkelman

Manon heeft nooit iemand verteld over de jongen die haar jeugd gruwelijk verpestte. Maar nu lijkt het verleden haar in te halen... Vanaf de dag dat haar beste vriendin verhuist en de nieuwe buren hun intrek nemen, verandert het leven van Manon onomkeerbaar. Terwijl haar man aanpapt met de nieuwe buurvrouw, zinkt Manon dieper en dieper weg. Schuilt in buurman Wessel nog steeds de manipulator van vroeger of wordt ze geterroriseerd door waanbeelden in haar hoofd?

Een heerlijk, lekker leesbaar boek.

Fokkelman schrijft ongelooflijk vlot en makkelijk, waardoor het verhaal voorbijvliegt.

Je wordt in het verhaal gezogen door de vreemde gebeurtenissen die elkaar opvolgen en doordat Manon met haar gedachten en gedrag realistisch weergegeven wordt. Ik vond het geen sympathiek personage, te huilerig en melodramatisch naar mijn gevoel, maar dat was natuurlijk juist de bedoeling van de auteur. Anderzijds leef je wel met haar mee en door wat ze allemaal meemaakt kun je niet anders dan haar toch af en toe zielig vinden. Je voelt haar woede en machteloosheid, haar jaloezie en verdriet. Zo goed schrijft Fokkelman.

Fokkelman bouwt de psychologische spanning langzaam op, blijft je nieuwsgierigheid prikkelen. Dat komt vooral doordat het verhaal geregeld een kleine bocht maakt, waardoor je gaat twijfelen aan alles.

Net zoals het leven niet zwartwit is, zijn mensen dat uiteraard ook niet. Je hebt wel door dat Manons visie te subjectief en eenzijdig is, maar wat er nu precies aan de hand is, daar blijf je mee in het duister tasten.

Tot op het einde. Een einde dat ik absoluut niet zag aankomen en waarmee de auteur je behoorlijk verrast. Ik had het boek in no-time uit, wat wel wat wil zeggen.

Verslavende diepte-thriller.

Alice Fokkelman