donderdag 9 februari 2017

Review: Onder de radar (een Jack Reacher thriller) - Lee Child

Honderd miljoen dollar - Jack Reacher volgt het geld en vindt geweld. Hamburg, 1996. Jack Reacher is naar Duitsland vertrokken voor een zeer geheime missie. Een jihadistische cel daar heeft een boodschap gekregen: de Amerikaan wil honderd miljoen dollar. Wat is er gaande? Onder de radar schiet als een kogelregen over verraderlijk terrein, met dubbele loyaliteiten, valse identiteiten en nieuwe angstaanjagende vijanden, terwijl Jack Reacher voortdurend hoog spel speelt en zijn slag slaat, waarbij hij de wet ontduikt.

Recensie door gastblogger Tony

Het verhaal speelt zich af in het verleden, wat wel leuk is, want hier zit Reacher nog bij de MP. Het is ook een totaal andere Reacher die je leert kennen, omdat hij hier verplicht is om met anderen samen te werken en hij met enkele oude vrienden wordt herenigd. De setting waarin het verhaal zich afspeelt, de nasleep van de koude oorlog, wordt scherp weergegeven. Maar voor de auteur moet het best wel lastig geweest zijn om het verhaal te vertellen met de tijd van toen in zijn achterhoofd, m.a.w. geen GSM's en dergelijke. Daar slaagt hij zeer goed in, wat me niet verbaast.
De vroegere Reacher is ook iets milder tegen boeven, in die zin dat hij nog netjes uitlegt waarom hij ze in elkaar slaat of doodmaakt. Het is vooral genieten, zoals altijd, als je gewoon probeert om lekker mee te denken met Reacher; dus zijn denkproces volgt. De rest van de personages zwakken qua karakter naar het einde van het verhaal erg af, behalve de kleine kring rond Reacher zelf.
Dit is alweer de 21ste Reacher en Lee Child bewijst weer eens dat de formule van een goede, degelijke schrijfstijl gecombineerd met een meesterlijke spanningsopbouw een succes kan zijn en blijven. Echter, het verhaal zelf, is redelijk voorspelbaar. Sterk zijn dan weer de dialogen.
In de lange reeks staat dit Jack Reacher vehaal net boven het gemiddelde.
De 21ste of niet, ik blijf deze thrillers sterk aanbevelen, ze blijven mijn honger naar een goede thriller bevredigen.
Het was weer een klassieke all-nighter.