maandag 10 oktober 2016

Review: Wij houden alleen van onszelf - Marte Kaan

Marte Kaan (1977) levert met 'Wij houden alleen van onszelf' een broeierige, donkere roman over een bevoorrechte vrouw die zichzelf verliest in twijfelachtig goed doen, drugs en spiritualiteit. Lee - mooi, opgeleid op de beste universiteiten ter wereld, well-connected, rijk - leidt een ontworteld expatleven dat zich afspeelt in de luxe, witte enclaves van de wereld.
Terwijl haar leeftijdsgenoten gezinnen stichten, verhuist zij naar New Delhi, India, een plek waar rijkdom harder schrijnt dan waar dan ook. Het is een heel andere wereld en gaandeweg raakt ze het contact met de werkelijkheid kwijt. Eerder verscheen van Marte Kaan de essaybundel Lang leve de liefde, een zoektocht naar de donkere kant van de liefde, en Saboteur, haar fictiedebuut.

Hier moet je van houden of niet, er is weinig ruimte voor een tussenweg. De auteur hanteert een schrijfwijze die slechts bij een klein publiek in de smaak zal vallen. Ik had respect voor hoe ze zinnen vormt, vaak erg prachtig en bijzonder, en gebeurtenissen omschrijft, maar was er geen grote fan van. Ik vond de opbouw vaak te verwarrend en moest soms stukken herlezen, dus erg ontspannend was het niet. Je moet ook houden van een verhaal met een chaotische tijdlijn dat zich focust eerder op lyrisch gebruik van woorden en zinnen, dan op een vlotte of spannende pen.
De sfeer die de auteur schept is wel voelbaar. De wanhoop en eenzaamheid van het hoofdpersonage Lee, de zinloosheid en leegheid van haar bestaan, zitten in elk woord vervat en leunen zwaar op je gemoed. Dat is dus met veel gevoel en scherpte weergegeven. India wordt door de auteur in geuren en kleuren trefzeker neergezet; je proeft en ruikt het vuil, de hitte, de drukte.
Mijn opinie: matig verhaal zonder origineel onderwerp, dat geregeld mooie omschrijvingen en vergelijkingen bevat, maar verder niet ontspannend om te lezen is.
Marte Kaan

ISBN: 9789026327469