zaterdag 20 maart 2021

Review: Hou het stil – Wim Bax



Het is begin jaren zestig en medicijnenstudent Jacob keert halsoverkop terug naar zijn geboortedorp Welcherum, omdat zijn gehandicapte broer Jos uit het niets hun moeder heeft aangevallen. Eenmaal aangekomen stapelen de opmerkelijke en vaak angstaanjagende gebeurtenissen zich snel op. Er is iets aan de hand met het dorp en zijn bewoners, maar wat?

Met hulp van psychiater Guido Kroon, die werkt in de instelling waar Jos is ondergebracht, gaat Jacob op onderzoek uit. Zouden de voorvallen iets te maken kunnen hebben met het lijk dat onlangs in het Welcherumse bos is gevonden?

Het verhaal speelt zich af in de jaren zestig, wat ik wel eens leuk vind. De auteur deed dit volgens mij om de stupiditeit en moeilijkheid van sommige gebeurtenissen te benadrukken, wat hem heel goed lukte.

Zoals massahysterie, het geloof en ongeloof van sommigen, hoe er tegen homoseksualiteit aangekeken werd en de dorpse mentaliteit.  

Ik vond het een goed opgebouwd verhaal met mysterieuze gebeurtenissen die de nieuwsgierigheid genoeg prikkelden om verder te lezen. Hoewel ik al gauw doorkreeg hoe het zat, bleef het toch min of meer spannend en heeft de auteur me toch af en toe weten te verrassen.

Bax heeft een vlotte schrijfstijl en hij geeft zijn personages met veel diepgang en geloofwaardig weer. Ik had het enger verwacht doordat het vergeleken wordt met 'Hex', en hoopte daar dan ook op, maar dat viel best mee. 

Een aangenaam wegleesboek.

Drie op vijf sterren.

 

ISBN: 9789021424583

 

Uitgeverij: Volt

Pagina’s: 314

 

Prijs: 21,99€

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten