woensdag 10 februari 2021

Review: Fuzzie – Hanna Bervoets

Hanna Bervoets’ ‘Fuzzie’ is een roman over gemis, genegenheid en de vraag in hoeverre affectie zich laat afdwingen. Op een ochtend in april ontvangt Maisie een pakketje. Een kartonnen doosje met daarin een klein, wit, pluizig bolletje. Maisie houdt het bolletje even tegen haar wang. “Hé jij, ben je daar eindelijk?” zegt het dan. Ook op andere plekken in de stad lopen mensen met een bolletje rond. Een blauw bolletje voor Maisies ex Florence, gegijzeld door haar eigen liefdesverdriet. Een paars bolletje voor de gepensioneerde Diek, die zijn avonden vult met internetdates. Een roze bolletje voor de werkloze Stephan, die geen voldoening meer put uit zijn relatie, niet weet wat hij met het leven aan moet. Allemaal laten ze zich door het bolletje leiden, ze luisteren naar wat het zegt, doen wat het vraagt. Ze houden van het bolletje want het bolletje kent hen, ja, het bolletje begrijpt hen – misschien wel als enige. Of lijkt dat maar zo?

Fuzzie kan zondermeer als een vreemd, apart, modern sprookje voor volwassenen worden omschreven, in de positieve zin, wel te verstaan. Fuzzie is een harig bolletje dat voor iedereen anders werkt. Sommigen geeft het filosofische discussies, sommigen troost, raad of gewoon een gesprekspartner. Het bolletje vult dus in wat er in je leven ontbreekt en helpt je je richting te vinden.

Verschillende personages en verhaallijnen worden gevolgd. En af en toe kruisen ze ook elkaar, wat wel leuk gevonden is, maar je moet er goed voor opletten.

Sowieso is het een boek waar je je aandacht bij moet houden, want hoewel het verhaal luchtig klinkt, dat is het allesbehalve.

Het gaat diep op menselijk, emotioneel vlak, maar ook op filosofische vraagstukken en op vlak van het intermenselijke en samenlevingskwesties.