woensdag 24 februari 2021

Dubbelreview: Alexanders erfenis - De sterkste wint + De drie paradijzen – Robert Fabbri

 


Deel 1: Alexander de Grote Babylon, 323 v. Chr.: Alexander de Grote ligt op sterven en laat het grootste en angstaanjagendste rijk achter dat de wereld ooit heeft gezien. Terwijl hij zijn laatste adem uitblaast in een kamer met zeven lijfwachten, weigert Alexander een opvolger te benoemen. Maar wie neemt het van hem over als er geen natuurlijke opvolger is? Zodra het nieuws over de onverwachte dood van de koning ook de meest afgelegen uithoeken van het rijk heeft bereikt, heerst er vooral ongeloof. Maar al snel begint de gewetenloze strijd om de troon. In een web van intriges, complotten en samenzweringen wisselen de bondgenootschappen elkaar af. Wie komt er als winnaar uit de strijd? Iedereen blijkt zijn eigen agenda te hebben... 

Deel 2: Door de plotselinge dood van Alexander de Grote heeft het grote en machtige Macedonische Rijk opeens geen leider meer. Als de strijd om de opvolging ontaardt in meedogenloze intriges en bloedige gevechten is niemand – man, vrouw of zelfs kind – meer veilig. Er worden oorlogen uitgevochten te land en ter zee, en beloften worden enkel gedaan om bijna meteen weer verbroken te worden. Ondertussen komen diep weggestopte geheimen aan het licht in het onderzoek naar de ware toedracht van Alexanders dood. Werd hij vermoord en zo ja, door wie? Heeft hij opzettelijk verdeeldheid gezaaid door te weigeren een erfgenaam aan te wijzen? En wie zal uiteindelijk de macht over het rijk in handen krijgen, áls het al blijft bestaan...

Review door Tony

Ten eerste: goed nieuws voor de fans van Games of Thrones en Lord of the Rings, en zelfs voor de liefhebbers van soapseries met een historisch kantje. Waarom? Je hoeft geen fictie te lezen, want het bestaat ook in non-fictie. Soms is de realiteit mooier en spannender dan hetgeen verzonnen is. Dat bewijst Fabbri des te meer.

Ten tweede, ik ga hier een recensie geven van twee boeken in één keer uit een trilogie (normaal not done, maar hier wel toepasselijk). Twee boeken  waarvan ik wist dat ze goed zouden zijn (en ik had gelijk), heb ik weten op te sparen om ze na elkaar te kunnen lezen, en daar ben ik blij om. Ik raad dit ook echt aan iedereen aan. Heerlijk was het.

Ten derde, Robert Fabbri maakt zijn verwachtingen meer dan waard. Wat mij betreft is hij de koning van de historische verhalen. Houd er wel rekening mee dat er veel geweld en politiek bij komt kijken, maar zo zit de wereld en de geschiedenis nou eenmaal in elkaar.  

Ten vierde, ik heb gelukkig deel drie nog niet gelezen en ik heb dus iets om enorm naar uit te kijken.

Ten vijfde, ik heb een vrouw die zo geduldig is dat ze me tot vijf uur ’s nachts liet lezen.

Robert Fabbri schrijft hier het verhaal van Alexander de Grote en zijn opvolgers en van de nieuwe koninkrijken die ontstonden. Het gaat over oorlog, politiek, cultuur en liefde, met prachtig uitgewerkte karakters; personages die echt tot leven komen (in het begin is het wel wennen aan al die Griekse namen die op elkaar lijken).

Van alle personages in het boek heeft hij er minder dan tien moeten verzinnen, wat het vanwege zijn gedegen research historisch sterk maakt en tegelijkertijd een boeiend geheel.

6 op 5 sterren (ja, dit is geen typfout).

 

ISBN: 9789045216188 en 9789045221717

 

Uitgeverij: Karakter

Pagina’s: 445 en 415

 

Prijs:  15 en 21,99 €

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten