woensdag 25 november 2020

Review: Schitterend lichaam – Agustina Bazterrica

‘Schitterend lichaam’ van Agustina Bazterrica is een dystopische roman die gaat over Marcos Tejo. Hij is een van de weinigen die zich de tijd nog kan herinneren waarin vlees gewoon vlees was, afkomstig van koeien, varkens en gevogelte. Die tijd is voorbij. Een virus zorgde ervoor dat dierenvlees niet langer eetbaar was. Een radicale oplossing werd gevonden. Als opzichter in een verwerkingsbedrijf is Marcos verantwoordelijk voor het verloop van de slacht en de productie van speciaal vlees. Zijn ogenschijnlijke afstandelijkheid maakt hem uitermate geschikt voor het werk. Maar dan geeft een zakenrelatie Marcos een ‘exemplaar’ van uitzonderlijke klasse cadeau en dreigt zijn blik te verzachten. ‘Schitterend lichaam’ gaat over rouw en dehumanisering én komt met verrassend geloofwaardige én gruwelijke oplossingen voor prangende mondiale problemen. Bazterrica zet een genadeloos kritisch en huiveringwekkend beeld neer van een moreel failliete maatschappij.

Dit is een van de meest beklemmende, weerzinwekkende en confronterende boeken die ik in jaren heb gelezen. Ontzettend goed geschreven,  met poëtische omschrijvingen en intens diepgaand.

Het verhaal geeft een grimmig beeld van de toekomst, op het eerste zicht onrealistisch, maar de auteur brengt het met grote geloofwaardigheid. En wie weet, het zou me nog niet eens verbazen als het zo zou gebeuren.

Echt vlot is de schrijfstijl misschien niet, en er gebeurt op zich niet veel, maar toch voel je je genoodzaakt verder te lezen. Het lot van Marcos, het lot van wat hij verborgen houdt, je wil gewoon weten hoe het afloopt.

Intelligent en met oog voor details beschrijft de auteur alle facetten van de nieuwe wereld, van het eetgedrag en alles eromheen. De verschrikkelijke daden door de rijken en machtigen, het verval en het ontmenselijken van de marginalen. Het hele proces van de nieuwe voedselindustrie komt aan bod. De auteur neemt geen blad voor de mond en legt alle menselijke vuiligheid op tafel.

Ik las met verbazing, met gruwel, met herkenning om de stupiditeit van de mensheid en met ontroering om de gedachten en gevoelens van het hoofdpersonage Marcos. Dit boek zal nog lang in mijn gedachten nazinderen.

Een origineel dystopisch verhaal dat ik iedereen kan aanraden.

Vijf op vijf sterren!

ISBN: 9789025470104