woensdag 5 augustus 2020

Review: Oude botten (een Nora Kelly-thriller) – Preston & Child



Nora Kelly, een jonge curator bij het Santa Fe Instituut voor Archeologie, wordt benaderd om een expeditie te leiden naar het zogeheten "verloren kamp' van de Donner Party: een groep pioniers die in 1847 ingesneeuwd raakte in de Californische bergen en overging tot kannibalisme om te overleven. Wanneer het lang verloren kampement wordt gevonden en de botten worden blootgelegd, blijkt dat kannibalisme destijds nog maar het begin was. Ondertussen onderzoekt junior FBI-agent Corrie Swanson nieuwe moorden en verdwijningen die met deze Donner Party te maken hebben. Maar het lijkt er al snel op dat Swansons eerste onderzoek zo maar eens haar laatste zou kunnen zijn.




Ik moet gewoon alles lezen van dit schrijversduo, want ze stellen me nooit teleur. Ook nu weer niet. Hoewel ik het jammer vond dat het geen thriller met agent Pendergast in de hoofdrol was, popelde ik toch om er aan te beginnen.

Nora Kelly is het nieuwe hoofdpersonage in wat een reeks thrillers rond haar moet worden. Een jonge, intelligente vrouw die nog steeds treurt om het overlijden van haar echtgenoot, en een uitstekende archeologe is. Blijkbaar kwam ze reeds voor in de Pendergast verhalen, maar dat was ik eerlijk gezegd vergeten. Nora is sterk en pittig en vormt naar mijn inziens een perfect hoofdpersonage om te volgen in komende avonturen.

Er worden overal ter wereld lijken en skeletten van één bepaalde familie opgegraven. Zelfs een levend lid van deze familie wordt vermoord. Maar waarom? Daar probeert agent Corrie Swanson achter te komen. Doordat één lid van deze familie gestorven is in het ‘Verloren kamp’, een archeologische site waar Nora aan het werk is, ontmoeten de vrouwen elkaar. Twee vrouwen met een sterke wil, dat geeft uiteraard de nodige conflicten. Toch vinden ze elkaar naar het einde toe.

Het verhaal zelf is schitterend; het heeft een spannend plot dat tot het einde toe intrigeert en waarbij je absoluut niet kan raden wat er aan de hand is. Er gebeurt ook zo veel: mysterieuze verschijningen, een zoektocht naar een schatkist, moorden en verdwijningen, en een vreemde geschiedenis vol gekte en kannibalisme. 

Ik was verheugd toen Pendergast op het einde toch nog even opdraafde. Hij suggereerde dat de samenwerking tussen Nora en Kelly bijzonder vruchtbaar zou zijn, en ik kan het alleen maar met hem eens zijn. Ik hoop ze allebei in de volgende boeken tegen te komen, niet alleen Nora.

Een uitstekend geschreven thriller hoe kan het ook anders van dit duo en het begin van weer een toffe reeks met een leuk hoofdpersonage.

Ik wil meer!



ISBN: 9789024588824



Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina’s: 317



Prijs: 20,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten