maandag 14 oktober 2019

Review: Stof – Joanne Carlton



Als je hele wereld opgaat in stof, wil jij dan nog achterblijven? Simon James is een gelukkig man. Hij heeft een mooie baan, een prachtig gezin en geniet van het leven. Tot een giftige stofwolk de wereld verwoest en hij alles verliest. Drie weken en ettelijke miljoenen doden later is het einde nabij. Er bestaan geen mirakels om de overlevenden te redden. Op de laatste dag van zijn bestaan krijgt Simon het ultieme dilemma voorgeschoteld: wil hij overleven aan de zijde van een onbekende vrouw in een verwoeste wereld, om zo het voortbestaan van de mensheid te garanderen? Of wil hij zijn leven vandaag beëindigen na het verlies van zijn vrouw en zoon? Maar ... krijgt hij nog wel de keuze? Stof is een beklijvend boek over familie en liefde, onmenselijk verdriet en verlies. Een verhaal dat angstaanjagend dichterbij komt, geïnspireerd door onze huidige klimaatproblematiek en internet. Over Joanne Carlton: Joanne Carlton debuteerde in 2017 met Heart-Beat (vertaald als Hart-Slag), waarmee zij internationaal hoge ogen scoorde. Dit boek werd samen met haar tweede Engelstalige boek Kill Me Again geselecteerd voor de prestigieuze London Book Fair. Dust is haar derde Engelstalige boek, vertaald als Stof. Zij schrijft ook Nederlandstalige fictie onder de naam Sandra J. Paul.




Een weergaloos goed verhaal! Zowel actueel als spannend, en daarbovenop erg origineel.

De flaptekst vertelt voldoende over het verhaal, dus daar ga ik het niet over hebben.

Simon is een leuk personage; zijn karakter krijgt mooi vorm, waardoor je goed met hem kunt meeleven. Zijn verdriet voor zijn overleden vrouw, kindje en hond, zijn angsten en twijfels over de toekomst, zijn zachte, meelevende kant dat vooral tot uiting komt bij zijn puppy.  

Ik proefde het stof zelfs op mijn tong en door de beeldende omschrijvingen zag ik de wereld met al zijn doden onder het stof zo voor me.

Ik vind het leuk dat de auteur het verhaal vanuit verschillende invalshoeken laat zien. Hoe de wereld verging en waardoor lezen we in flashbacks. Maar naast het heden, krijgen we ook een glimp van de toekomst te zien. Dat vond ik nog het leukste deel.

Ik heb het boek in een trek uitgelezen. En eigenlijk wilde ik nog meer. Hoewel het een afgerond einde is, zou ik best een vervolg willen lezen met Simon in de hoofdrol en hoe het verder gaat met hem en de wereld.

Op het einde wacht er nog een ferme verrassing. Dus houd je schrap.

Een boeiende, dystopische roman over liefde, overleven en menselijk falen.

5 sterren!







ISBN: 9789082986358

Hardcover

Uitgeverij: Hamley Books

262 pagina’s

Prijs:  18,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten