maandag 7 oktober 2019

Review: Kwijt – Sandra J. Paul

Jim Vermeersch leidt het perfecte leventje. Gelukkig getrouwd met Iris, vader van tienerzoon Vince, eigenaar van een gerenommeerde Londense Patisserie. Beter dan dat kan het leven niet worden.

Tot hij ontwaakt in zijn ouderlijk huis en alle herinneringen van de afgelopen twee jaar kwijt is. Alles wat hij ooit gekend heeft is weg, inclusief zijn vrouw, zoon en zaak.

Terwijl hij de geheimen van de voorbije twee jaar ontrafelt, begint Jim zich steeds meer af te vragen of hij echt wel de man is die hij altijd meende te zijn. En dan is er nog die ene vraag: Wie is de vrouw die altijd in zijn herinneringen opduikt, een vrouw die niemand anders lijkt te kennen?

Het is het eerste boek dat ik van deze auteur lees en ik heb er absoluut geen spijt van.

Jim wordt wakker in een onbekende omgeving, met een hond en katten naast zich die hij niet kent. Maar hij krijgt de grootste schok wanneer hij zijn zoon ziet. Die is twee jaar ouder dan de laatste keer dat hij zijn zoon zag, de dag daarvoor. Jim is twee jaar kwijt en tijdens die twee jaar heeft zijn zoon een grondige hekel aan hem gekregen, is zijn vrouw vertrokken en heeft Jim zijn succesvolle bakkerijen niet meer. Wat is er gebeurd?

De auteur speelt met tijd en perspectieven. Dan lees je weer een stuk uit het oogpunt van de zoon, Vince, dan weer uit dat van Jim. Ook word je naar zowel het verleden als het heden geworpen, wanneer Jim zich weer eens iets herinnert of te horen krijgt. De auteur heeft dit subliem gedaan; het blijft allemaal duidelijk en juist door de afwisseling krijg je als lezer de kans om alle personages goed te leren kennen.

Stukje bij beetje krijg je dus informatie over wat er gebeurd is. Telkens wanneer je denkt te weten hoe het allemaal in elkaar zit, wie wat heeft gedaan en hoe, blaast de auteur het omver.  Er zitten dus heel wat heerlijke twists in het verhaal en je blijft vragende tot op het einde. En zelfs op het einde, krijg je nog een paar behoorlijke verrassingen te verwerken.

Een uitstekende psychologische thriller van eigen bodem!

ISBN: 9789082893915

Uitgeverij: Hamley Books