woensdag 17 juli 2019

Review: Vertrouw mij – Jessica Vallance

Charlotte is een pleaser, ze schept er groot genoegen in mensen te helpen. Dus wanneer ze in een steeg een bewusteloze man aantreft, beschouwt ze dat als haar finest hour en regelt ze dat hij in het ziekenhuis terechtkomt. De ouders van de man zijn dankbaar dat ze zich over hem ontfermd heeft, maar zijn zus Rebecca is een heel ander verhaal. Rebecca mag Charlotte niet en bovendien vertrouwt ze haar niet. Maar ook Rebecca heeft zo haar geheimen. Naarmate de tijd verstrijkt groeit het wantrouwen tussen de twee vrouwen. Wie gaat het verst om haar geheimen verborgen te houden? En tot welke prijs?

Charlotte is een beetje een naïeve kinderlijke vrouw. Ze doet bij iedereen wanhopig haar best om in een goed blaadje te komen, maar mislukt daar vaak in. Dan redt ze een man die ze neergeslagen in een steegje vindt. Hij haalt het, maar is vanaf dan in een comateuze toestand. Van het een komt het ander en voor Charlotte het beseft vertelt ze de ouders van de man dat ze zijn vriendin was. Zo wurmt ze zich in een familie en hoort ze eindelijk ergens bij. Alleen de zus, Rebecca, vertrouwt haar niet en gaat op onderzoek uit. Ze komt enkele verontrustende zaken te weten over Charlotte. Het begin komt nogal traag op gang. De auteur schrijft wel vlot en het is aangenaam lezen, maar het werd niet echt spannend. Het was ook allemaal een beetje voorspelbaar, ik werd nergens door verrast. Toch is het een aangenaam psychologische thriller. Dat komt vooral doordat het personage Charlotte voortreffelijk is neergezet. Hoe een onschuldig ogend iemand toch verborgen, donkere kanten heeft, dat zette de auteur scherp en treffend neer. Ik kreeg er zowaar de rillingen van. Je wilt dan uiteraard weten hoe het allemaal afloopt, komt Charlotte weg met haar eigenaardige gedachtekronkels of zal ze door de mand vallen? Het is het debuut van deze auteur en in die geest absoluut goed. Ik zou het boek dan ook wel door vriendinnen laten lezen en geef het 3 op 5 sterren.

Jessica Vallance

ISBN: 9789026147371

Uitgeverij: De Fontein