vrijdag 16 november 2018

Review: Laten we het er maar niet over hebben - Akwasi

Laten we het er maar niet over hebben van Akwasi, bekend van de band Zwart Licht en optredens in De Wereld Draait Door, is een bundel met de impact van een vuistslag.

Laten we het er maar niet over hebben gaat vooral over ongemak in communicatie. We spreken bijna nooit uit wat we werkelijk denken. We houden onze gedachten voor ons of geven een veilig antwoord en omzeilen het probleem. Laten we het maar niet over hebben. Waarom doen we dat? Akwasi gaat het omzeilen te lijf. Of het nu gaat om je haar of je hoofddeksel, je taal of je Nederlands, je adem of je tanden, je kleur, je houding, je kookkunsten, je familie, je verzwegen geschiedenis, je hartkloppingen, je stijl, je geloofsovertuiging, je seksuele geaardheid, je fobieën of je achtergrond.

Akwasi is een meester in het vertellen van verhalen. In zijn overweldigende debuut Laten we het er maar niet over hebben komen al zijn talenten samen.

Een boekje dat op speelse wijze gedichten en een soort van oneliners/kreten samenbrengt. Leuke stijl dus van afwisselend scherpe, treffende gedichten met een pagina (helemaal zwart of wit) waarop één oneliner staat die net als de gedichten stof tot nadenken geeft.

Een gedichtenbundel die de waarheid niet uit de weg gaat en maatschappelijke kwesties op een duidelijke manier, zonder belerend te zijn, aan de kaak stelt. Herkenbare, mooie, recht toe recht aan gedichten die nog lang blijven nazinderen. Begrijpelijke gedichten ook, die niet te hoogdravend doen, en ook gewoon erg leuk zijn om te lezen en bij te ontspannen.

Goed gedaan, Akwasi!

ISBN: 9789026345623

Uitgeverij: Ambo|Anthos