maandag 17 september 2018

Review: Arizona Blues – Elvin Post



In de thriller Arizona Blues van Elvin Post moet New York Times-journalist Karen Hart vanwege autopech noodgedwongen enkele dagen in het stadje Snowflake, Arizona, doorbrengen, en probeert ze het beste van de situatie te maken. Al snel richt ze haar aandacht op Snowflakes plaatselijke miljonair: Gerald Treadway, een man die zijn fortuin verdiende met een roman en een Hollywoodfilm over de dag waarop hij naar eigen zeggen werd meegenomen door een ufo. Wat Karen niet weet is dat er meer mensen zijn die interesse hebben in Gerald Treadway, mensen met heel wat minder nobele intenties dan zijzelf… Elvin Post, winnaar van de Gouden Strop, levert met Arizona Blues niet alleen een thriller af, maar werpt ook de vraag op of we de enigen zijn in het universum, en of het werkelijk zo vreemd is te geloven dat dit niet zo is.




Wat een schrijver! Blij dat ik hem eindelijk ontdekt heb, maar kwaad op mezelf omdat ik zijn eerdere boeken nog niet gelezen heb.

Hij schrijft zoals alleen mijn favorietste schrijvers dat doen, zoals Stephen King, Carl Hiaasen en Michael Marshall Smith. Post behoudt een perfect evenwicht tussen snelheid en voldoende details. Nergens zakt het verhaal ook maar een beetje in.

Je wordt meteen in het verhaal gezogen, dat was al duidelijk, niet alleen door de vlotte schrijfstijl, maar ook doordat het opgebouwd wordt met stukken waarin er verschillende hoofdpersonages aan bod komen. Dat van Peggy Sue en haar vriend Teddy die Gerald Treadway willen oplichten, dat van de huurmoordenaar Nixon en zijn demente moeder en dat van de gestrande journaliste in het dorpje Snowflakes.

Ieder personage komt even goed tot zijn recht, wordt consistent weergegeven.

Post heeft gedegen onderzoek gedaan naar het fenomeen ufo’s waardoor ik denk dat zelfs de niet-gelovers aan het twijfelen zullen worden gebracht.

Verder bevat het boek prachtige sfeertekeningen; ik zou zo in dat stadje willen gaan wonen. De spanning wordt op een mooi tempo opgebouwd, de romantische scenes komen geloofwaardig over, levendige dialogen, kortom: een pracht van een verhaal met alle elementen mooi gedoseerd.

Ik vind hem een van de beste Nederlandstalige thrillerschrijvers tot nu toe, en durf zelfs te zeggen, een van de beste tout court. Naar een volgend boek kijk ik dan ook reikhalzend uit.
En O, Elvin, bedankt voor het einde. Daar hoopte ik op.

Superaanrader!

Elvin Post


ISBN: 9789041419682

Uitgeverij: Ambo|Anthos

Pagina’s: 355

Prijs: 20

Geen opmerkingen:

Een reactie posten