maandag 9 januari 2017

Review: Drugs in het derde rijk - Norman Ohler

In de Tweede Wereldoorlog gebruikten Hitler, de nazielegerleiding en soldaten op grote schaal drugs. Pervitin (methamfetamine), opiaten en morfine waren zeer gangbaar vanaf 1933. Dit is het eerste, veelomvattende boek over drugsgebruik in het Derde Rijk.
Norman Ohler bestudeerde vele archieven en bronnen, zoals de logboeken van Hitlers lijfarts, en relateert het drugsgebruik van de nazi's aan militaire acties en historische gebeurtenissen. Het resultaat is een sensationeel boek dat leest als een thriller. Achterin Drugs in het Derde Rijk staan een bijdrage van dr. Stephen Snelders over Nederlands drugsgebruik tijdens WO II, en een bijdrage van de Duitse historicus Hans Mommsen.

Recensie door gastblogger Tony

Een beetje vreemd maar erg intrigerend boek met onderwerpen die altijd wel interessant zijn: drugs, nazi's en de tweede wereldoorlog. Het lijkt wel een Indiana Jones film, maar uiteraard is het onderwerp veel grimmiger en somberder dan dat. Bovengenoemde erfenissen van de vorige eeuw worden in dit boek uitvoerig onderzocht en besproken. Van chocoladerepen met crystal-meth voor de gewone soldaten tot aan de führer en zijn geïnjecteerde drugscocktails. Dat niet alleen, het verhaalt ook over de opkomst van grote medicatiebedrijven, zoals IG-Farben en Bayer (van de aspirine en heroïne).
De auteur probeert aan de hand van gedegen onderzoek jammer dat al die voetnoten achterin staan, waarom doen die uitgeverijen dat toch altijd? −  de gebeurtenissen en veldslagen een nieuwe verklaring of reden te geven. Er was al wat bekend over drugsgebruik in die periode, van de jaren 20 tot 45, maar nu wordt het allemaal tot in detail gecombineerd. Ook al is het een boek over het drugsgebruik van bijna 100 jaar geleden, het blijft natuurlijk een hedendaags onderwerp. Er is sindsdien niet veel veranderd en dus is het nog steeds boeiend om te lezen.
Je moet wel uitkijken dat je er niet van uitgaat dat al het slechts tijdens de oorlog gebeurd zou zijn door drugsgebruik, uiteraard was dat niet zo. En het is niet zo dat na het lezen van dit boek je visie of ideeën over de oorlog totaal zullen veranderen, er zijn meer factoren nodig dan alleen drugs en nazi's.
Zelfs mensen die al heel veel over de tweede wereldoorlog weten, zullen in dit boek nieuwe informatie vinden. En als je nog maar één van de onderwerpen interessant vindt, zul je al veel aan dit boek hebben.

Norman Ohler

ISBN: 9789024572267
Pagina's: 383