woensdag 13 april 2016

Review: Scharlaken kust - Preston & Child

Scharlaken kust van Preston & Child is de vijftiende thriller in de serie over FBI-agent Aloysius Pendergast. Hier moet hij het opnemen tegen geesten uit het verleden. Pendergast accepteert een privéopdracht in Exmouth, Massachusetts om de diefstal van een waardevolle wijnkelder te onderzoeken. Samen met zijn pupil Constance Greene reist hij af naar de badplaats, waar ze al snel iets sinisters ontdekken: een dichtgemetselde nis in de wijnkelder die de resten van een man bevat, gemarteld en vervolgens levend begraven, 150 jaar geleden.
Maar waarom? De puzzel wordt bemoeilijkt wanneer ze nog een lijk ontdekken - bedekt met mysterieuze symbolen - in de zoutmijnen achter Exmouth. De plaats waar, zo wil de legende, de echte heksen van Salem hun toevlucht zochten na de heksenjachten van 1692...

Dit deel was weer fantastisch goed, en met 'weer' bedoel ik eigenlijk dat het vorige deel met Pendergast in de hoofdrol een beetje tegenviel, maar deze niet, absoluut niet!
Ik heb genoten van het begin tot het eind. Pendergast kwam hier weer heerlijk excentriek en bizar uit de verf. Zalig om zijn gesprekken te volgen, te lezen hoe hij iemand op zijn plaats zet, zijn eigenaardige manier van handelen en doen. Ook Constance Green, waar hij de voogd van is, is een geval apart en iemand die ik enerzijds enorm graag zou ontmoeten en anderzijds absoluut niet. Hoe dan ook is het een duo waar ik nog heel vaak over wil lezen en ik begin serieus te overwegen om de serie met hen in de hoofdrol eens van in het begin te gaan lezen (alleen ontbreekt de tijd me, aangezien ik nog een enorme stapel recensieboeken moet lezen).
Ook het verhaal in dit deel sprak mij enorm aan, was gevarieerd en origineel, spannend tot de laatste pagina. Vooral dat laatste, want wanneer ik dacht dat Pendergast het allemaal wel opgelost had (hoewel ik net als Constance Green het gevoel had dat er nog iets niet klopte en miste) kwamen er nog een heleboel konijnen uit de hoed. Het verhaal heeft me dus doorheen het hele boek verrast en de wendingen stapelden zich op.
Mysterie, actie, romantiek, het verhaal bevatte dit alles en meer.
Ja, Preston & Child, hebben hier weer een heerlijke no-nonsense thriller neergezet met een bijzonder plot en kleurrijke personages. Zalig om in het zonnetje met een goed glaasje wijn bij weg te dromen (en af en toe op het puntje van je stoel bij te zitten).
Preston & Child

ISBN: 9789024570140
Pagina's: 332