zondag 24 april 2016

Review: Als het zaterdag wordt (Een Frieda Klein Thriller) - Nicci French


De 32-jarige Hannah zit opgesloten in een psychiatrische inrichting nadat ze jaren geleden is veroordeeld voor de moord op haar moeder, stiefvader en jongere broertje. De moorden waren spraakmakend en domineerden de kranten vanwege het gewelddadige karakter ervan.
Psychotherapeute Frieda Klein staat bij de mysterieuze Walter Levin in het krijt: een jaar geleden heeft hij ervoor gezorgd dat inspecteur Karlsson zijn baan kon houden in ruil voor een gunst van Frieda. En nu moet Frieda Klein haar schuld inlossen: Walter wil dat ze Hannah bezoekt om te beoordelen of ze daadwerkelijk gestoord is. Maar wanneer Frieda bij de inrichting komt, ontdekt ze dat er toch meer aan de hand is dan in eerste instantie leek… 

Het was weer een tijdje geleden dat ik nog een Nicci French boek heb gelezen en dit is ook mijn eerste leeservaring met een Frieda Klein deel. Kort gezegd, het is een duo dat kan schrijven, ze kunnen de aandacht van de lezer vasthouden. Zijn het uitzonderlijke thrillers? Nee, maar ze lezen lekker weg en er valt niks op aan te merken.
Waar het duo Nicci French onder andere in uitblinkt is het fabriceren van een ingewikkeld moordscenario met diverse verhaallijnen die op het einde mooi samenkomen en een dader die ik absoluut niet zag aankomen. Het hoofdpersonage Frieda Klein heeft een aparte manier van onderzoeken, verfrissend en vernieuwend. Doordat ze psychotherapeut is, ondervraagt ze op een eigenzinnige, niet politie-achtige manier. Dat vond ik een leuke verrassing en bovendien kwam het ook waarheidsgetrouw over. Wat ik ook aangenaam vond, was dat de stukken over de moord en het onderzoek afgewisseld werden met Kleins therapiesessies. De auteurs hebben een goed inzicht in de menselijke psyche, vind ik.
Verder zit het verhaal boordevol (goed geschreven) dialogen, zodat je door de pagina's vliegt, heerlijk vind ik dat.
Ik weet niet het hoeveelste boek dat dit van Nicci French is, maar het is duidelijk dat het niet aan kwaliteit heeft ingeboet. De verhalen van deze auteurs blijven sterk en spannend en met veel psychologisch inzicht en vaart geschreven.
Nicci French

ISBN: 9789026328442
Uitgeverij: Ambo/Anthos
Pagina's: 385

Prijs: 17,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten