zaterdag 25 april 2015

Review: Een huis in Frankrijk - Eva de Wit




Melanie woont in een prachtig opgeknapt landhuis in Frankrijk. Ze is hierheen gegaan voor de liefde van haar leven, maar die heeft haar verlaten. Nina heeft een leuke baan en een ogenschijnlijk goede relatie. Wat ze verborgen houdt, is dat ze wordt mishandeld en dat ze op de vlucht is. Jessica kan haar baan als manager eigenlijk niet aan en kampt met eenzaamheid - en een alcoholprobleem. Suus heeft het misschien nog het beste op orde. Maar ook dat is schijn, want ze heeft grote financiële problemen... en is zwanger van een derde kindje. 
Wanneer de vier vroegere vriendinnen bij elkaar komen in Melanie's huis in Frankrijk, blijkt dat niemand het zo goed voor elkaar heeft als ze graag zou willen. De vrouwen slaan de handen ineen om het tij te keren. 



Wanneer de vier studievriendinnen elkaar na jaren weerzien in Frankrijk in het prachtige, statige huis van Melanie, verzwijgen ze aanvankelijk hun problemen. Melanie heeft een huishoudster die iedere dag voor hen klaarstaat, niet enkel met schoonmaken en koken, maar ook met raad. Zij heeft gauw door hoe slecht het met de meiden gesteld is. Wanneer Suus eindelijk besluit open kaart te spelen, volgen de andere vriendinnen al gauw. En wat een opluchting nu ze niet meer alsof moeten doen. Ze worden weer net zo innig als tijdens hun studietijd en steunen elkaar volop. Het is wederom Marie die een oplossing weet voor al hun problemen. En wat voor oplossing!

Ik zou kunnen verklappen wat de oplossing is, maar ik vind dat ik dan te veel van het verhaal prijsgeef. Het is echter een prachtig en mooi idee! Maar het hele boek is gewoon fantastisch!
Ik heb me geen seconde verveeld en keek uit naar de momenten dat ik er verder in kon lezen, want wat een mooi verhaal!
De personages zaten stuk voor stuk goed in elkaar, kwamen geloofwaardig over, ze hadden herkenbare emoties. Je leeft echt met hen mee. Vooral Marie heeft mijn hart gestolen. Menige momenten moest ik een traantje wegpinken. Niet omdat het soms hartverscheurend is, nee, meer om de hartelijkheid, de warmte en liefde die in bijna iedere pagina zit.
De sfeersetting, het huis, alles geeft je het gevoel dat je samen met de meiden in dat warme Zuiderse Frankrijk vertoeft, dat je erbij bent. Er was een mooi evenwicht tussen omschrijvingen en dialogen zodat het leuk bleef om te lezen tot en met de laatste pagina.
Door hun problemen besef je eens te meer dat in ieder huisje een kruisje hangt, je gaat je eigen problemen relativeren en in een ander daglicht zien.
Ik prijs me gelukkig dat ik het ongecorrigeerde leesexemplaar mocht lezen, nog voor het boek verschenen is. Naar ik begrepen heb, is dit het debuut van Eva de Wit. Nou, voor mijn part kan haar volgend boek niet snel genoeg komen.
Ontroerend, sfeervol, meeslepend, vlot leesbaar, ja, ik kan wel stellen dat ik er een grote fan van ben. Een ideaal boek om op een terrasje in de zomer te lezen.
Een sterke feelgood aanrader!!!

Mel Hartman

Verschijningsdatum: 1 mei 2015
Uitgeverij: Zomer & Keuning
pagina's: 336
ISBN: 9789401904384

Prijs: 15 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten