maandag 11 september 2023

Review: Nachtmerries en Droomlandschappen - Stephen King



Deze betoverende verhalenbundel bevat ruim twintig unieke verhalen uit de diepste krochten en ongeëvenaarde fantasie van de meester himself.

Stephen King neemt je in zijn verhalenbundel Nachtmerries en droomlandschappen mee naar plekken waar je nog nooit bent geweest. Ogenschijnlijk zijn het alledaagse gebeurtenissen: een automobilist pikt in een zware storm een lifter op, een echtpaar verdwaalt in een buitenwijk van Londen, iemand aan de telefoon is verkeerd verbonden… maar het zijn juist de herkenbare situaties die veranderen in afgrijselijke nachtmerries. Met onovertroffen verbeeldingskracht schetst Stephen King een wereld vol boosaardige kinderen, moordzuchtige padden en klapperende tanden. Als geen ander weet de ‘meester van de horror’ de menselijke angst beklemmend te beschrijven. Maar liefst 24 korte verhalen van een van de beste verhalenvertellers ter wereld. Inclusief nawoord van de auteur.

Ik ben een enorme fan van de boeken van Stephen King en lees ze zelfs zonder de flaptekst te hebben gelezen. 

Deze verhalenbundel bevat verhalen in diverse genres, van horror tot mysterie, thriller tot bovennatuurlijk. Zoals altijd vloeit de fantasie van King weer rijkelijk, waarbij de personages helemaal tot leven komen met hun diepste geheimen en gedachten.

Toch moet ik eerlijk bekennen dat ik geen grote fan van zijn kortverhalen ben. Ik vind zijn schrijfsels veel meer tot zijn recht komen in zijn dikke boeken. Niettegenstaande dat de verhalen me verrasten en dat ik van de meeste genoten heb, konden ze me niet helemaal overtuigen.

Misschien ligt het aan het feit dat bij een dik boek je compleet ondergedompeld wordt in een wereld en zijn personages, dat waar King toch wel een meester in is, en dat bij kortverhalen veel minder van toepassing is. Of omdat ik zelf minder fan ben van kortverhalen.

Hoe dan ook zal dit boek met zijn grote variëteit aan creepiness en verwondering veel lezers aanspreken.

Nederlands 

Paperback 

9789021037288 

31 januari 2023 

416 pagina's

Luitingh-Sijthoff

24,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten