vrijdag 29 september 2023

Review: De Hawthorne broers - Jennifer Lynn Barnes

Nieuw boek in de bestsellerserie 'Het Hawthorne-mysterie'!

De immens populaire trilogie over Avery Grambs, die een grote som geld erft als ze het volhoudt om een jaar in huis te wonen bij de onterfde familie, is inmiddels in menig boekenkast te vinden. Lezers over de hele wereld reageerden dan ook vol enthousiasme op het nieuws dat er nóg een boek aan komt, waarin de hoofdrollen zijn weggelegd voor Hawthorne-broers Grayson en Jameson.

Grayson Hawthorne zou in de voetsporen van zijn schatrijke grootvader treden; het fortuin laten groeien en zijn familie beschermen. Daar bestond geen twijfel over. Inmiddels is de grote Tobias Hawthorne dood en zijn familie onterfd, maar sommige van zijn lessen zijn Grayson bijgebleven. Wanneer zijn halfzussen dreigen te ontdekken wat er met hun vader is gebeurd, doet hij wat hij het beste kan: zorgen dat de zaak wordt opgelost - efficiënt, effectief, genadeloos. En zonder dat gevoelens en emoties hem in de weg staan.

Jameson Hawthorne is een gokker, een sensatiezoeker, een spelletjesspeler. Als zijn mysterieuze vader opduikt en hem om een gunst vraagt, kan Jameson de uitdaging dan ook niet weerstaan. Om te slagen moet hij infiltreren in de meest exclusieve ondergrondse club van Londen, waar aristocraten, politici en buitengewoon rijke mensen gokken om geld en geheimen. Daar moet hij een onmogelijk spel met een torenhoge inzet winnen. Gelukkig leeft Jameson Hawthorne voor het onmogelijke.

Beiden verwikkeld in hun eigen strijd, moeten Grayson en Jameson - met hulp van hun broers en Avery - besluiten wie ze willen zijn en wat ze bereid zijn op te geven om te winnen.

Dit alweer vierde deel in de Hawthorne mysteries was weer een lust om te lezen, hoewel iets minder goed dan de vorige delen.

De geheimzinnige, exclusieve club waar Avery en Jameson weten binnen te dringen is enorm origineel en bijzonder weergegeven. Het zou me niet verbazen als iets dergelijks bestaat. De auteur is echt wel een genie in het bedenken van geloofwaardige, ingewikkelde spellen, zoals degene waar Jameson aan meespeelt. Dat vond ik de spannendste delen in het boek.

Daarnaast volgen we Grayson die zijn halfzussen leert kennen en hen probeert te beschermen tegen iemand die er met het geld van hun moeder vandoor probeert te gaan. Ook wil hij Avery's geheim voor zijn zussen verborgen houden, en dat blijkt niet zo eenvoudig. Er volgen hartverwarmende momenten tussen broer en zussen.

Af en toe wordt er teveel herhaald dat de broers bijzonder denken en handelen, wordt er teveel de nadruk op gelegd, maar dat stoort niet echt.

Verraad, intriges, familie, puzzels, liefde, spanning en vriendschap, al deze ingrediënten weet de auteur tot een mooi verhaal te weven.

Het einde belooft nog een vijfde deel en dat wil ik heel graag lezen.