woensdag 16 augustus 2023

Review: Under the dome (Gevangen) - Stephen King



Een kleine stad wordt op onverklaarbare wijze van de rest van de wereld afgesloten door een onzichtbare koepel. Verfilmd als grote tv-serie Under the Dome, geproduceerd door Steven Spielberg.

In Under the Dome (Gevangen) van bestsellerauteur Stephen King sluit een mysterieuze, onzichtbare energiekoepel het stadje Chester's Mill in Maine plotseling af van de buitenwereld. Wie binnen is, kan er niet meer uit, en van buiten kan er niemand meer in. Zelfs met raketten lukt het niet de koepel open te breken. Gevangen in de koepel grijpt 'Grote' Jim Rennie, de meest corrupte man van de stad, zijn kans. Binnen enkele dagen weet hij de macht naar zich toe te trekken en voert hij een schrikbewind waarbij hij zijn medebewoners terroriseert en intimideert. Ondertussen verslechtert de luchtkwaliteit in Chester's Mill en begint de tijd voor de inwoners te dringen... 'Het beste boek van Stephen King ooit.' Lee Child 'Gevangen is bijna 1000 pagina's ouderwets thrillen en chillen.' Veronica Magazine

Ik had de serie ooit gezien, en normaal lees ik geen boek na het zien van een serie of film, maar voor een verhaal van Stephen King maak ik graag een uitzondering.
Bijna 1000 pagina's (en kleine letters) en toch had het voor mijn part nog dikker mogen zijn (maar daar waren mijn handen het niet mee eens).

Waar King een meester in is, en hij ook nu weer doet, is het zo levendig neerzetten van personages dat je als het ware door hun ogen meekijkt. En deze keer wel een heel dorp! Ik was bang dat ik de vele personages door elkaar zou halen, maar dat gebeurde niet. Natuurlijk niet, want King zorgt daar wel voor, door hun diepgang te geven, bepaalde trekjes of manier van praten, en door hun een achtergrond te geven (en de lijst vooraan in het boek helpt ook).

Het boek was uiteraard duizend keer beter dan de serie (hoewel die ook wel goed was). Ik zat continu op het puntje van mijn stoel, wilde de goedgelovige sukkels door elkaar schudden, de boeven een pak op hun donder geven, en wanneer de goeierikken iets slechts overkwam, voelde ik me daar beroerd onder.

Daarnaast was het zo spannend dat ik het boek in één dag verslonden zou hebben, maar daar was hij toch te dik voor. King is een genie hoe hij een plot in elkaar steekt, hoe hij de spanning langzaam en tergend opbouwt, en zelfs het meest ongeloofwaardige geloofwaardig laat lijken.

Ik zou zeggen: lezen dat boek, zelfs al heb je de serie gezien!

Nederlands 
Paperback 
9789021026152 
14 december 2020 
992 pagina's
Luitingh-Sijthoff
37,99 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten