woensdag 25 mei 2022

Review: Ik ben mijn muze - Loes Faber

Picasso, Van Gogh en Duchamp: het zijn kunstenaars die de kunstgeschiedenis hebben bepaald. Maar in diezelfde tijd waren er belangrijke vrouwelijke kunstenaars die vaak zijn vergeten. Ze waren soms de muze van een mannelijke kunstenaar, maar vaker nog hun eigen muze. Stuk voor stuk vrouwen die zo vrij mogelijk leefden en vochten voor wat ze belangrijk vonden, niet bang om zich aan de norm te ontworstelen. Hun werk en hun levensverhalen zijn van even grote betekenis geweest voor de kunstgeschiedenis als voor de emancipatie van de vrouw. Ze behandelden thema’s die vandaag de dag nog steeds actueel zijn: gender, seksualiteit, moederschap, racisme en feminisme. Ik ben mijn muze is een visuele ode aan acht eigenzinnige vrouwelijke kunstenaars waaronder Frida Kahlo, Charley Toorop en Artemisia Gentileschi. Zij vormen de ongeziene kant van een kunstgeschiedenis waarvan de belangrijkste iconen altijd mannen zijn geweest.

Ik wist al dat vrouwen veelal bewust weggelaten en vergeten worden uit de geschiedenisboeken en uit de lijst van uitvinders of in welk discipline dan ook. En daarom verbaast het me ook niet dat dit eveneens zo in de kunstwereld was, waar alleen de mannelijke kunstenaars serieus genomen werden. Ik ben dan ook heel verheugd dat Loes Faber enkele vrouwelijke kunstenaars in de verf heeft gezet, en meer dan dat. Hoewel ik zelf kunstacademie heb gevolgd (in de jaren 90), had ik nooit eerder van die namen gehoord. Stel je voor!

De kunstenaars die Faber heeft uitgekozen zijn stuk voor stuk vrouwen die niet alleen fantastische, vernieuwende kunst leverden en van invloed waren op volgende generaties. Het waren ook sterke vrouwen die vochten voor waar ze in geloofden, weigerden compromissen te sluiten of zich te voegen naar de algemeen aanvaarde rol waarin ze soms gedwongen werden. Respect voor hun moed in tijden waarin dit absoluut niet vanzelfsprekend was en het hun leven allesbehalve makkelijk maakte.

We lezen over hun opvoeding, hun inspiraties, hun liefdesleven, hun opofferingen, hun gevechten, de evoluties in hun kunstwerken, de tijdzone waarin ze leefden, de politiek en veel meer. Dit alles schrijft Faber met een vlotte pen neer, waardoor het boeiend en ontzettend verrijkend is om te lezen. En dan de prachtige, indringende, bijzondere illustraties!

Dit boek is op zich al een kunstwerk en net als met andere kunstvormen kun je er eeuwig van genieten, het weer oppakken en de prachtige tekeningen bekijken. Faber weet met scherpte en sfeer de teksten te verduidelijken met haar illustraties en de kunstenaressen op die manier volop te eren. Ik zou het boek willen inkaderen, zo mooi!

Dit is een meer dan uniek boek: de illustraties, de kunstenaressen, alles! Prachtig ook om cadeau te doen.

Dank je, Loes Faber, voor dit meesterwerk!

9789038808505