woensdag 5 januari 2022

Review: De laatste leerling - Naomi Novik



De Laatste Leerling is het superspannende vervolg op Een dodelijke opleiding van Naomi Novik. Het verhaal over een duistere tovenares wier lot het is om de regels van magie te herschrijven.

De Laatste Leerling is het tweede deel in de Scholomance-trilogie van Ontworteld-auteur Naomi Novik. El is terug en de spanning stijgt.

Het examenjaar is aangebroken, en de Scholomance wordt steeds gevaarlijker.

Sinds El afgelopen jaar een paar bondgenoten heeft gekregen, lijkt het wel alsof de school het op haar gemunt heeft – men is vastberaden om haar te vermoorden vóór het eindexamen. En al zou ze dit jaar overleven, dan zou er een wonder moeten gebeuren wil ze levend de school verlaten.

Toch is El vastbesloten haar vrienden de examenzaal uit te helpen – al is dat het laatste wat ze doet…

Net als bij het eerste deel vond ik de ellenlange omschrijvingen en innerlijke dialogen van het hoofdpersonage vervelend en langdradig. Het haalt de vaart uit het verhaal. Een gesprek tussen twee personages van vijf zinnen wordt over vijftien pagina's uitgesmeerd, waardoor ik terug moest bladeren om te weten waarover het gesprek ook alweer ging. 

Hoewel ik enorm respect heb voor de wereld die de auteur gecreëerd heeft, bijzonder origineel en spitsvondig, kon dit tweede deel me nog minder bekoren dan het eerste deel, wat wel jammer is.

De personages zijn wel sterk en consequent neergezet en ik hou wel van de manier waarop El gevat antwoorden geeft. En schrijven kan de auteur, zonder meer, alleen had er mijns inziens een heleboel geschrapt mogen worden.

Ik ben, door het verrassende en explosieve einde, wel benieuwd waar het laatste deel heen zal leiden. 

De auteur heeft hoe dan ook een unieke, magische wereld neergezet waar veel fantasy-lovers van zullen genieten.

Hardcover 

9789024597468 

416 pagina's

29,99 euro

Luiting-Sijthoff

Geen opmerkingen:

Een reactie posten