zaterdag 27 februari 2021

Review: De wachtpost (Jack Reacher thriller) – Lee & Andrew Child



De wachtpost is de 25ste Jack Reacher-thriller van bestsellerauteur Lee Child. Hij schreef het samen met zijn broer Andrew Child.

Jack Reacher stapt uit de bus in Nashville, Tennessee, op zoek naar eten, een bed en wat goeie oude countrymuziek. Maar als hij vervolgens een groep muzikanten tegen het lijf loopt die zijn afgezet door een gewetenloze cafébaas, voelt hij zich genoodzaakt in te grijpen... Jack Reacher hoopt weer op het beste en houdt rekening met het ergste.

Review door Tony

Sinds het begin van het eerste Jack Reacher boek ‘Jachtveld’ dat ik in de witte boekwinkel kocht ben ik een fan geweest van deze serie. De weinig sprekende, bijna norse, antiheld die het land als een soort superheld doorkruist en gewone mensen helpt die in ingewikkelde zaken betrokken zijn geraakt. Toen voelde het al aan dat hij als een wreker de woede van de bevolking kon bekoelen. Een mysterieus man met een strakke discipline, gek op blues, koffie en met een minimalistische levensstijl.

Met de jaren en al zijn nieuwe avonturen hebben we hem beter leren kennen als een harde man met het hart op de goede plaats. Nu na zijn vijfentwintigste deel en de eerste verfilming – waarvan ik het jammer vind dat ze een beroemdheid als hoofdrolspeler hebben genomen, aangezien ik Reacher beschouwde als een held van het volk – is er ook een nieuwe schrijver bijgekomen die hard zijn best heeft gedaan om deze reeks voort te zetten, en hij brengt het er niet slecht vanaf.

Nou zijn er na 25 boeken een paar die minder zijn en een paar die heel goed zijn, en ik vind het moeilijk om te bepalen waar deze bij hoort, omdat het een nieuwe nieuwe Jack Reacher is.

Als ik eerlijk moet zijn, is het voor mij een beetje een afsluiting van dit personage en de geboorte van een nieuwe Jack Reacher. Niet echt mijn soort held meer, want ik mis op een bepaalde manier een klik met hem. De omschrijvingen van de gebeurtenissen zijn soms een beetje langdradig, maar daarom niet minder spannend en minder goed geschreven.

Het is gewoon mijn Jack Reacher niet meer, hoewel de kwaliteit van het verhaal en het schrijven overeind blijft.

Voor alles is een tijd en een plaats, en het was misschien tijd dat iemand anders de fakkel overnam en de kans kreeg om er iets mee te doen. Tenslotte heeft James Bond ook meerdere schrijvers gekend.

Achterin zit een leuk interview met de schrijvers die dit samen hebben geschreven in corona-tijden. Ze hebben een ander item dan corona genomen, maar dat item is nog steeds actueel  voor deze tijd.

Het is een goede, degelijke thriller, zeker geschikt voor de volgende generatie, maar voor mij is het genoeg geweest.

3 op 5 sterren.

 

ISBN: 9789024591947

 

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Pagina’s: 332

 

Prijs:  21,99€

Geen opmerkingen:

Een reactie posten