zaterdag 6 februari 2021

Review: Gods schaduw – Alan Mikhail

De invloed van het Ottomaanse rijk op de wereldgeschiedenis is lange tijd onderbelicht gebleven. Anders dan in West-Europa werd aangenomen, was het een brandpunt van intellectuele activiteit, geopolitieke macht en verlicht pluralistisch bestuur. Leider van de vooruitgang was de almachtige sultan Selim I (1470-1520). Geholpen door zijn begaafde moeder, Gülbahar, breidde hij het rijk enorm uit.

In Gods schaduw maakt Mikhail het Ottomaanse rijk van Selim I en de islam tot de spil van de globale geschiedenis. Hij herdefinieert gebeurtenissen als de reizen van Columbus, de protestantse reformatie, de trans-Atlantische slavenhandel en de verovering door de Ottomanen van het Midden-Oosten en Noord-Afrika.

Op basis van niet eerder onderzochte bronnen brengt Mikhail sultan Selim I en zijn tijd met veel oog voor detail tot leven. Een baanbrekend boek dat onze westerse blik drastisch bijstelt.

Het is een boek dat gaat over de Ottomaanse Sultan Selim I. Niet enkel over hem als persoon maar ook over zijn invloed die hij indirect en direct heeft gehad op andere ontwikkelingen in de wereld. Zoals o.a. over Columbus en zijn reizen naar Amerika, de groei van de slavenhandel daar, tot de hedendaagse problemen in Amerika. De auteur bevestigt oude ideeën, onderzoekt nieuwe en komt ook zelf met nieuwe ideeën. Soms behoorlijk gewaagd. Hij is niet bang om zijn eigen mening te geven, maar blijft daarin objectief.

Er zit ook humor in het boek en gedegen research. Het is duidelijk dat de auteur niet zomaar een boek wilde schrijven, want de liefde voor het onderwerp druipt van de pagina’s af.

De focus ligt vooral op hoe Europa tot op vandaag tegenover de Islam staat. Het lijkt of de rollen omgedraaid zijn. Daar waar wij nu toleranter zijn tegenover minderheden, was de Islam dat in het verleden. De auteur legt ook deels uit waarom de jihad een erfenis is van de christenen, van de kruistochten en hij legt op een goede, duidelijke en eenvoudige manier het verschil uit tussen soennieten en sjiieten.

Wat ook uit de verhalen naar voren komt is hoe er op verschillende manieren met macht, diplomatie en politiek omgegaan werd. Als afsluiting wordt er ook nog eens een vergelijking gemaakt met politiek in het verleden en heden.

Het boek zorgde ervoor dat ik nog eens de cultuur van toen wil bewonderen in musea en in Istanboel.

Afgewerkt met mooie kaarten en illustraties.

Vijf op vijf sterren.