zaterdag 11 april 2020

Review: Wolfshunter River – Rachel Caine

Gwen Proctor ontsnapte aan haar echtgenoot, een seriemoordenaar, en redde haar familie. Het lukt haar echter niet om aan de bekendheid van haar echtgenoot te ontsnappen. Op internet zijn fanatieke burgerwachten nog steeds uit op wraak. Ondertussen wil Gwen nog maar één ding: een normaal leven opbouwen voor haar kinderen.

In een poging haar naam te zuiveren en haar kinderen te beschermen, treedt Gwen op in een talkshow op de televisie. Het blijkt een gruwelijke misrekening. Gwen ontvangt een vreemd telefoontje van een vrouw uit Wolfhunter River. De vrouw voelt zich bedreigd en vraagt om hulp. Maar tegen de tijd dat Gwen in de kleine, geïsoleerde plattelandsgemeenschap aankomt, is de vrouw dood...

Dit is weer een verhaal met Gwen Proctor in de hoofdrol en ik vind het nog steeds erg goed. Het einde van dit boek suggereert dat er nog meer volgen en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Er zijn meerdere verhaallijnen: de verdwijning van vrouwen in een bekrompen plaatsje Wolfshunter en de ontvoering van een kind. Daarnaast wordt het leven van Gwen en haar kinderen weer danig op zijn kop gezet door een filmploeg die een documentaire over haar leven wil maken, aangestuurd en betaald door de rijke, wraakzuchtige moeder van een van de slachtoffers van haar ex. Gwen ontvangt ook nog steeds brieven van haar ex, hoewel hij dood is, en duistere feiten uit het verleden van haar huidige vriend Sam komen aan het licht. Gwen krijgt het dus niet makkelijk.

Het begint allemaal met een telefoontje van een vrouw in paniek die om Gwens hulp vraagt. Even later belt de dochter van die vrouw met de mededeling dat haar moeder vermoord is. Gwen is daardoor getuige en moet een verklaring afleggen in het politiebureau van Wolfshunter. Daar is al gauw duidelijk dat de politie corrupt is en dat een groep mensen iets vreselijks verborgen houdt.

Caine schrijft vlot en boeiend, en net als haar vorige boek met een mooi evenwicht tussen actie en rust. Caine heeft het slim aangepakt, want we lezen uit de ik-vorm, maar dan van de verschillende personages: Gwen, Sam, en de kinderen Connor en Lanny. Daardoor krijgen we alle facetten van het verhaal, alle invalshoeken, en uiteraard veel meer informatie en diepgang. Gwen is een sterke vrouw met herkenbare gevoelens en gedachten. Je kunt je als lezer volledig in haar verplaatsen en voelt je gefrustreerd door alle tegenslagen die op haar pad komen, en vooral door de domheid van de mensen om haar heen die haar zondermeer veroordelen.

Een degelijke, intelligente thriller met scherpe karakterschetsen.

ISBN: 9789045216980

Uitgeverij: Karakters Uitgevers