woensdag 8 april 2020

Review: De bekentenis – Jessie Burton

Het nieuwe boek van Jessie Burton. Een krachtige en diep ontroerende roman over geheimen en verhalen vertellen, moederschap en vriendschap, en over hoe we onszelf verliezen en weer terugvinden.

In De bekentenis ontmoet Elise Morceau in 1980 de bijzondere Constance Holden. Ze is meteen diep onder de indruk van haar charme. Ze volgt de vrijgevochten schrijfster naar Los Angeles, maar voelt zich een buitenstaander in de wereld vol glamour en ambitie. Dan hoort ze een gesprek dat haar leven op zijn kop zet. Drie decennia later is Rose Simmons op zoek naar antwoorden over haar moeder, die verdween toen zij een baby was. Constance Holden is naar verluidt de laatste die haar heeft gezien. Zal de ooit zo beroemde auteur Rose kunnen geven wat zij vraagt?

Wat een heerlijk, prachtig verteld boek!

De lezer volgt twee tijdlijnen. De tijdlijn in de jaren tachtig waarbij Elise, een jonge, beetje verloren, meid verliefd wordt op de oudere Connie, een dan al bekende schrijfster. Ze krijgen een innige relatie tot ze naar Los Angeles gaan waar het boek van Connie verfilmd zal worden. Elise, die altijd op Connie leunt, voelt zich verloren in die stad. Connie heeft niks in de gaten tot Elise er plots vandoor is.

De tweede verhaallijn gaat over Rose, een dertiger met een liefdeloze relatie en geen doel in haar leven. Haar moeder ging ervandoor toen ze nog een baby was en is sindsdien spoorloos. Tot haar vader haar vertelt over Connie, de schrijfster die haar moeder als laatste gezien heeft. Rosie is vastbesloten om via Connie meer over haar moeder te weten te komen.

Ik waarschuw de lezer alvast: je begint aan dit boek en merkt dan plots dat je kont pijn doet van het zitten en dat het buiten donker geworden is. Het boek leek wel behekst. Het verhaal, de personages, alles sleurt je me en doet je de wereld om je heen compleet vergeten.

De auteur weet de personages zo scherp, verfijnd en levensecht neer te zetten dat het lijkt alsof ze het verhaal in je oor fluisteren. Ik vond alle drie de vrouwen boeiend om te volgen, zowel Elise, Connie, als Rose. Ik had deze keer werkelijk geen voorkeur.

Zo mooi hoe de levens geschetst werden, zo meeslepend en diepgaand. Een intense roman over keuzes maken en de gevolgen daarvan dragen, over liefde en verantwoordelijk, over het appreciëren van de personen in je leven, over verlies en angsten.

Een verhaal dat onder je huid gaat zitten!

5 op 5 sterren. Absoluut!

ISBN: 9789024586295