vrijdag 8 februari 2019

Review: Stoel 7A – Sebastian Fitzek



Mats Krüger, een ervaren en succesvolle psychiater, moet zijn vliegangst overwinnen als zijn hoogzwangere dochter Nele voor het eerst in jaren weer contact met hem opneemt. Na een cursus tegen vliegangst gaat Mats aan boord van de langeafstandsvlucht Buenos Aires - Berlijn. Al zijn angsten lijken voor niets tot een vreemdeling hem vertelt dat een van Mats' ex-patiënten zich ook aan boord bevindt. Iemand die hij ooit heeft bevrijd van moordlustige, gewelddadige fantasieën. En nu moet Mats zien te voorkomen dat hij de 600 passagiers en zichzelf niet mee de dood in jaagt...


Mijn boekenhemel, wat kan die man schrijven én verzinnen. Het derde boek van deze auteur dat ik lees en wederom met een geniaal plot.
Mats Krüger is op weg naar zijn dochter, Nele, die hij al jaren niet meer gezien heeft. Toen zijn vrouw op sterven lag, kon hij het niet meer aan en vluchtte naar Buenos Aires. Dat heeft zijn, inmiddels hoogzwangere, dochter hem nooit kunnen vergeven, tot nu dan. Echter, wanneer hij op het vliegtuig zit, krijgt hij een telefoontje. Mats moet een vroegere patiënt van hem, die nu als purser op het vliegtuig werkt, terug gek genoeg krijgen zodat ze een gevaar vormt voor de vlucht, zodat ze deze laat crashen. Als Mats dit niet doet, dan zal zijn dochter en haar baby het niet overleven.
Ik begrijp niet hoe Fitzek het doet: hij zet de lezer continu, doorheen het hele verhaal, op het verkeerde been. Met meesterlijke zetten houdt hij je nieuwsgierig en soms duizelde het me door de vele wendingen die het verhaal en de personages namen. Het is nooit, toch niet tot het einde van het verhaal, zoals je denkt dat het is.
Ik heb ook heel wat bijgeleerd over vliegangst en de vreselijke praktijken binnen de melkindustrie.
Misschien verval ik in clichés, maar ze zijn zo waar als wat, wat betreft Fitzek: hij schrijft vlot, interessant en spannend, met een ijzersterk plot en levensechte personages.
Ik ben een groot liefhebber van zijn psychologische thrillers. Erg groot!
Sterke aanrader!!!

Sebastian Fitzek

ISBN: 9789044354485
Uitgeverij: The House of Books
Pagina’s: 380
Prijs: 21,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten