woensdag 13 februari 2019

Review: Dert13n – Steve Cavanagh

In de sensationele thriller Dertien, de internationale doorbraak van Steve Cavanagh, beslissen dertien juryleden over het lot van de veroordeelde Robert Solomon. Het beroemdste koppel uit Hollywood had de wereld aan hun voeten. Nu wordt Hollywoodster Robert Solomon veroordeeld voor het vermoorden van zijn prachtige vrouw. In het proces van de eeuw wil de verdediging slechts één man in hun team: advocaat en voormalig oplichter Eddie Flynn. Alles wijst erop dat Robert schuldig is, maar tijdens het proces begint Eddie daaraan te twijfelen. Wat als de echte moordenaar helemaal niet terechtstaat? En wat als de moordenaar een van de juryleden is? ‘Deze misdadig goede thriller verdient niets minder dan 5 sterren.’ Sun ‘Fenomenaal – een intrigerend gegeven, een spannende, aangrijpende opbouw en een spectaculaire climax. Deze gast is de real deal. Vertrouw mij maar.’ Lee Child ‘Een briljante, onverwachte, geniaal geconstrueerde puzzel. Steve Cavanagh werkt een jaloersmakend gegeven met verve uit.’ Ruth Ware

WAW! Wat Een Verhaal!

Flitsend, intelligent, boordevol twisten en uitermate origineel.

Robert – Bobbie – Solomon, een beroemd acteur, wordt verdacht van moord op zijn vrouw en bodyguard. Een groot advocatenkantoor wordt in de arm genomen door zijn filmstudio. Er zijn bewijzen, onweerlegbare bewijzen, dat Bobbie de dader is. Om een bepaald stuk van de zaak te onderzoeken, neemt het advocatenkantoor een outsider advocaat in de arm, namelijk Eddie Flynn. Flynn weigert aanvankelijk de zaak aan te nemen, omdat hij geen schuldigen wil verdedigen, maar na een gesprek met Bobbie is hij er toch bijna van overtuigd dat de acteur onschuldig moet zijn. Op een gegeven moment, nadat de filmstudio Bobbie in de steek laat, is Flynn nog de enige verdediging voor Bobbie. Flynn neemt een ex FBI agente, Harper, in de arm die nu als privédetective werkt. Samen ontdekken ze iets ongelooflijks, iets dat niemand had kunnen voorzien of zelfs maar bedenken. Het is nu nog een kwestie om voldoende bewijzen te vinden om hun theorie hard te maken en Bobbie vrij te kunnen pleiten.

Heel af en toe is er zo’n thriller die je he-le-maal van je sokken blaast. Die zo perfect in elkaar steekt, waarbij alle ingrediënten even ingenieus in elkaar zitten, dat je eigenlijk daarna een hele tijd niet meer wilt lezen, omdat geen enkel boek er nog aan zal kunnen tippen. ‘Dert13n’ is er zo een.

Eddie Flynn en Harper zijn een schitterend paar, ze komen engmakend geloofwaardig over, alsof ze niet enkel boekpersonages zijn. En ze zijn leuk! Zo leuk!

Je leest om en om hoofdstukken over de dader in de derde-persoonsvorm, hoofdstukken over Eddie Flynn in de ik-vorm en daartussen stukken over de juryleden. Dit zorgt ervoor dat je in alles en iedereen een gedetailleerde diepgaand inzicht krijgt en het geheel is daardoor ook ontzettend boeiend. Het rechtssysteem wordt in al zijn goede en slechte punten behandeld, de rechtszaak komt tot in al zijn facetten tot leven, alsof je zelf in die rechtszaal aanwezig bent. Fascinerend tot en met.

De schrijfstijl, de omschrijvingen van personages, alles is even meeslepend en vlot geschreven.

Ik kan geen enkel negatief punt ontdekken in dit verhaal en geef het dan ook volmondig vijf op vijf sterren.

Tot op het einde heeft de auteur nog verrassingen in petto, hij gunt je geen moment rust, dus neem dit boek enkel in de hand wanneer je veel tijd hebt om te lezen, wegleggen zal gegarandeerd niet lukken.

ISBN: 978924583669

Pagina’s: 373

Prijs: 17,50