woensdag 19 juli 2023

Review: Gebied 19 - Esther Gerritsen

De dag na zijn bruiloft wordt Tomas alleen wakker. Zijn vrouw is nergens te bekennen. Wanneer hij de hond gaat uitlaten, zijn de straten angstwekkend leeg. Bij het buurthuis drommen vreemd genoeg de mensen samen. Daar blijkt dat zich op aarde een verandering van ongekende proporties heeft voltrokken. Een verandering die iedereen al had zien aankomen, behalve Tomas.

Het eerste boek dat ik van deze auteur lees en ik ben heel erg aangenaam verrast. Het was totaal anders dan ik voorgesteld had, en ik heb er enorm van genoten.

Het verhaal is opgedeeld in drie delen, maar daar kan ik niet veel over vertellen zonder spoilers. We volgen Tomas en zijn hond, die een heel leuk duo vormen. Tomas' vrouw, zijn zoon en de helft van de wereldbevolking zijn verdwenen en hij blijft zowat alleen achter. Hoewel iedereen die er wel nog is dit had verwacht en er alles over weet, blijft Tomas in het ongewisse. Hij had zich namelijk van de wereld afgesloten om zijn boek te voltooien en was niet op de hoogte van de nieuwsberichten.

Stukje bij beetje kom je als lezer te weten wat er aan de hand is, maar dit is niet zomaar een sciencefiction of dystopisch verhaal, nee, het is veel meer dan dat. Geen technologische omschrijvingen. Het gaat vooral over hoe mensen reageren op nieuwe situaties, hoe ze zichzelf afschermen, hun kop in het zand steken. Ook wat de prijs van vrijheid en gelukkig zijn is, wat het je kan kosten. Tomas is een heel cynisch persoon, maar ergens valt het ook te begrijpen met wat hij meemaakt. Er zit maatschappijkritiek in, het gaat diep in op de psychologie van de personages en ook de milieu kwestie komt erin voor. Een verhaal met veel lagen en ingrediënten dus.

Het verhaal neemt af en toe een gigantische wending; heel leuk gedaan, want het houdt het enorm boeiend. En het is af en toe ook humoristisch (vooral de hond).

Vlot geschreven, spannend en origineel verhaal!

9789044547900