maandag 29 mei 2023

Review: Het hart van de dwergen - Markus Heitz

Hoewel de moedige dwerg Goïmron toe is aan wat rust, zorgt de opkomst van een gevaarlijke moerasheks voor chaos in het Veilige Land. En dus moeten de bijlen weer worden geslepen in dit achtste boek.

Het Hart van de Dwergen I is het nieuwste deel van de fantasysaga De Dwergen van bestsellerauteur Markus Heitz. Boek acht in de reeks, en een verhaal dat, net als De Terugkeer van de Dwergen, in twee delen zal verschijnen. De dwerg Goïmron is toe aan wat rust na de spannende avonturen in Malleniaswacht en wil graag dicht bij zijn geliefde Rodana zijn. Maar de opkomst van een gevaarlijke moerasheks, op zoek naar een artefact, zorgt voor chaos. Bovendien maakt de mysterieuze dwerg Vraccimbur vanuit het niets aanspraak op de troon van de Grote Koning. Vreemd genoeg is Tungdil Goudhand, de grootste held van zijn volk, de enige die zijn zaak steunt. Heeft de oude man ongelijk? In de strijd om de hoogste titel komt het nieuws van een wreed wezen dat het voortbestaan van het Veilige Land bedreigt. Orks staan klaar om te vechten onder hun leider Borkon, en de alfen zijn ook nog lang niet verslagen. Goïmron en zijn metgezellen moeten nieuwe, gevaarlijke uitdagingen aangaan, aangezien het Veilige Land hun hulp meer dan ooit nodig heeft.
Review door Tony

Het is lang geleden dat ik wat gelezen heb van Marcus Heitz en dit boek herinnerde me er weer aan hoe goed hij is. Het is net als bij veel andere fantasyboeken: lastig om het begin door te komen met al die ingewikkelde namen en personages, maar zoals de betere schrijvers dat kunnen, en Heitz dus ook, gaat het op een gegeven moment vanzelf. En dan begint het.

Spookachtige locaties, nobele helden, mysterieuze tovenaars, en een platora aan vreemde wezens, met hier en daar een verdwaalde mens. De hoofdrollen zijn natuurlijk aan de dwergen weggelegd en je kan niet anders dan sympathie opvatten voor dit respectvol en nobel volk.

Het is jammer dat het in delen geschreven is om de simpele reden dat je gewoon verder wilt gaan, meer wilt lezen, en daar moet ik nu dus geduld voor hebben.

Het is niet dat Heitz betere dingen weet te verzinnen dan andere schrijvers in het genre, maar door zijn schrijfstijl weet hij de werelden perfect tot leven te brengen. Er zit een kaart bij, wat ik altijd leuk vind (extra speelgoed, yeay), maar de meeste plekken die genomend worden in het boek, staan niet op de kaart, wat dan weer jammer is, want het had kunnen helpen bij het oriënteren van het verhaal.

Heitz schrijft ingetogen en vlot, waardoor het verhaal realistischer overkomt dan sommige andere fantasyverhalen.

In dit deel is het introduceren begonnen en het op de tafel leggen van de kaarten, het verhaal bouwt zich nog op, maar op het einde is de spanning er dan ook goed in te vinden.

3,5 op 5 sterren