maandag 30 september 2019

Review: Iets te verbergen – Jo Spain

Olive Collins heeft drie maanden dood in haar huis gelegen. Haar buren in de gated community – een verzameling van voorbeeldige huizen, gras netjes gemaaid, de bewoners rijk en succesvol – zeggen geschokt te zijn, maar niemand van hen heeft opgemerkt dat ze haar al een tijdje niet hadden gezien. De politie stelt een onderzoek in waarbij langzaam maar zeker barsten in de façades verschijnen. Bovendien blijkt elk van de buren wel een reden te hebben om Olive dood te wensen…

De auteur heeft de verhaallijn goed aangepakt. Je krijgt afwisselend hoofdstukken vanuit het standpunt van het politieonderzoek en dat van alle buren. Zo leer je de buren heel goed kennen, hun (duistere) geheimen, hun karakters. Maar de auteur heeft er nog een derde speler aan toegevoegd, namelijk de gestorven (vermoordde?) buurvrouw: Olive. Zij vertelt ook over meerdere hoofdstukken verspreid wat er in haar leven gebeurde voor haar dood, haar visie op de buren. Dat geeft echt wel een meerwaarde aan het verhaal en een aparte twist.

Iedereen is verdacht uit de buurt, al haar buren hadden een hekel aan Olive. Want Olive is niet de lieve buurvrouw die je aanvankelijk verwacht. Ze heeft heel wat op haar kerfstok.

Het is dan ook niet makkelijk voor de rechercheurs Frank en Emma. Ze ondervragen uiteraard alle buren en stuitten zo op het gezegde: ‘Ieder huisje heeft zijn kruisje’.

Een leuk verhaal dat lekker gezapig voortkabbelt. Geen hoogstandje en niet uitermate spannend, maar wel goed in elkaar gezet met personages die levensecht overkomen.