vrijdag 1 februari 2019

Review: Nicolas en de verdwijning van de wereld – Anne Eekhout



Hoe red je de wereld als jongen van acht?

De achtjarige Nicolas heeft alle stripboeken over De Adelaar, een superheld die het opneemt tegen bovennatuurlijk sterke vijanden, al honderd keer gelezen. Zijn vader werkt hard, zijn moeder heeft haar eigen problemen en is vaak onbereikbaar voor Nicolas. Op een doodgewone middag komt er een verontrustende boodschap: een zwart gat is onderweg naar de aarde. De kans dat de mensheid en alles daaromheen zal worden weggevaagd is groot. Nicolas, worstelend met het verschil tussen fantasie en hoop, besluit net als De Adelaar alles op alles te zetten om de ramp af te wenden. Maar hoe red je de wereld als je acht bent?




Eekhout flikt het hem weer door een verhaal te vertellen dat zo meeslepend en realistisch geschreven is dat ik het gevoel had dat het echt aan het gebeuren was. Ik moest mezelf overtuigen dat het maar een boek was en er niet echt een groot zwart gat op de wereld aan het afkomen is om alles en iedereen op te slokken.

Het verhaal is geschreven in de typische Eekhout stijl, vlot, met veel psychologische diepgang en boordevol lagen. Ik kon niet stoppen met lezen, stelde me telkens voor na het volgende hoofdstuk het boek weg te leggen, maar je raadt het al: het moest in één ruk uit.

Hoe de auteur de gedachtegang en belevingswereld van een achtjarig jongetje beschrijft, is ongelooflijk invoelend. Hij wil dapper zijn, hij wil iedereen redden, maar hij is en blijft maar acht jaar. De fantasiewereld die hij creëert, de zorgzaamheid en tederheid voor zijn ouders, vrienden en zusje, het is allemaal wondermooi weergegeven en je kan niet anders dan van het jochie houden.

Eekhout blijft me telkens weer verbazen met bijzondere verhalen die bijzondere personages bevatten.

Je kunt deze roman niet in een hokje stoppen, zoals geen enkele van haar boeken, maar dat het je intens zal raken en je nog lang bijblijft, daar kun je je maar beter op voorbereiden.

Anne Eekhout staat op mijn lijstje van favoriete schrijvers en ik popel om haar volgende geniale werk te lezen!


Anne Eekhout


ISBN: 9789029510479

Uitgeverij: De Arbeiderspers

Pagina’s: 249

Prijs: 19,99




Geen opmerkingen:

Een reactie posten