zondag 24 februari 2019

Review: Er zit een hond in u – Randall Casaer

U kent Randall Casaer. Hij is de meesterlijke tekenaar wiens beelden je kent door zijn illustraties voor De Slimste Mens ter Wereld, waarvoor hij al tien jaar de verrukkelijke en door de kandidatengevreesde fotorondes tekent. U herkent zijn werk, want u leest kranten en tijdschriften waar hij regelmatig beelden voor maakt wanneer woorden niet toereikend blijken. Zijn vaardigheden als mensenfluisteraar en goeroe hebben uw wereldbeeld onrechtstreeks beïnvloed door zijn werk met cabaretkanonnen als Wouter Deprez en Wim Helsen. Dit nieuwe werk is een bundeling van tot nadenken stemmende cartoons, enkel eerder te zien op het kunstenfestival van Watou. De empathische etser van de menselijke ziel gaat op zoek naar de metaforische Hond in Ons, want die is er, zonder enige twijfel.

Review door Tony en Mel

Dit is een ontzettend leuk en charmant boek, zowel om zelf (herhaaldelijk) te lezen, als om aan al je vrienden te geven, of ze nu wel of niet van honden houden. ‘Honden’ wordt hier namelijk

metaforisch gebruikt, symbolisch voor een karaktertrek, een probleem waar je mee worstelt, een eigenschap die voor verbetering vatbaar is.

De ‘psychiater’ (of zoals de flaptekst zegt: degene die orakelt, maar ik zie er een psychiater in) is degene met de hondenkop en voor hem zit telkens een ‘klant’ aan wie hij meedeelt wat voor soort hond in hem/haar schuilt (lees in plaats van hond dus iets anders, als je wil, zoals de auteur/illustrator zelf ook suggereert) en wat die hond doet of van hem/haar verlangt.

Het zijn nadenkertjes, knipogen en filosofische conversaties tussen de man met de hondenkop en zijn toehoorder, maar er zit ook hier en daar knappe, scherpe humor in, die me meermaals aan het lachen bracht.

Sommige personages zullen herkenbaar overkomen, bij je vrienden of familie. En stiekem hoop je dat er een personage op jou van toepassing is, en wanneer dit niet gebeurt, zal je teleurgesteld zijn en dan wil je eigenlijk ook voor die hondenkop gaan zitten, uit nieuwsgierigheid welke hond op jou van toepassing is of beter gezegd: welke hond in u zit. Dan zul je zelf op ontdekking uit moeten gaan, en dat is misschien precies wat de auteur met het boek wil bekomen.

De illustraties zijn in de stijl die we van Casaer gewend zijn: vlot, eenvoudig, met een paar pennenstreken heel veel sfeer en inhoud weergevend.

Het was jammer dat het uit was, maar omdat je toch telkens nieuwe betekenissen in de teksten vindt en de tekeningen graag opnieuw en opnieuw bekijkt, is het een boekje dat je vaak oppakt.

Een must have; een bijzonder boekje met mooie vormgeving, diepgaande en toch luchtige teksten en pakkende illustraties, om te hebben of te geven!