donderdag 27 december 2018

Review: Vuur & Bloed – #1: De opkomst van het huis Targaryen van Westeros – George R.R. Martin

Vuur en Bloed is het eerste deel van een tweedelige geschiedenis over het huis Targaryen van Westeros uit de boeken van Game of Thrones-auteur George R.R. Martin.

Driehonderd jaar voordat Het Lied van IJs en Vuur begon veroverde Aegon Targaryen met zijn zussen-gemalinnen en hun drie draken het continent Westeros. Meer dan 280 jaar hielden zijn nakomelingen de heerschappij in stand. Ze doorstonden opstanden, burgeroorlogen en familieruzies... totdat Robert Baratheon de waanzinnige koning Aerys II van zijn troon stootte.

Dit is de geschiedenis van het grote Huis Targaryen, opgeschreven door aartsmaester Gyldayn, getranscribeerd door George R.R. Martin.

Zoals velen met plezier gekeken naar de Tv-serie en ik was daardoor benieuwd naar de boeken. Mijn eerste gedacht was: Wow wat een dikke pil en wat een luxe uitvoering, daar zal ik een paar dagen leesvoer aan hebben. Meteen bij het doorbladeren vielen me de vele en mooie illustraties op. Ze maken het lezen nog leuker en passen ook goed bij het verhaal, heel sfeervol. Ik hoopte ook op een kaart (mannen zijn gek op kaarten), maar er staat wel achteraan het boek een stamboom, wat ook interessant was, maar lastig leesbaar.

Het boek begon als een zwaar stuk leesmateriaal met veel ingewikkelde namen, titels, plaatsen, steden, zeeën en landen (een kaart zou geholpen hebben dus). Zeker is dat het verhaal perfect past bij de stijl van Game of Thrones. Net als in de serie wordt er flink wat gevochten, getrouwd, geruzied en oorlog tussen verschillende landen, steden en ridders gevoerd (een kaart zou geholpen hebben).

De stijl van het vertellen is op een serieuze manier, met een licht geamuseerde ondertoon, gebracht door verschillende personages, die niet per se in het verhaal zelf een rol spelen, zoals Paddenstoel. Grappig om te zien dat het personage Paddenstoel lijkt te zijn gebaseerd op de geweldige acteerstijl en humor van Tyrion Lannister. Van beiden, Paddenstoel en Tyrion, hoop ik dat er een boekenreeks of serie over verschijnt.

In het begin is het verwarrend (en het wordt er niet beter op) door bepaalde namen die soms ook op elkaar gelijken, maar dat heb je nou eenmaal bij royalty neem ik aan. De elementen van soap, spanning, fantasy en geweld zijn in een goede balans en het verhaal blijft trouw aan zijn eigen stijl, namelijk een historische vertelling van een koninklijk huis. Net als goed geschreven geschiedenisboeken. De personages zijn goed neergezet en het is duidelijk dat Martin veel plezier aan het schrijven en samenstellen heeft beleefd. Een van de sterkten van de auteur is dat hij je doet nadenken over mensen, hun daden en motieven.

Ik ben benieuwd hoe hij alles in kaart heeft gebracht. Martin moet een reusachtige muur met allerlei post-its en notities hebben. Je komt op allerlei bekende plaatsen uit de Tv-serie terecht en merkt zijn voorkeuren op voor bepaalde Huizen. Of het nou een goede aanvulling is voor de die hard fans weet ik niet, want ik ken de vorige boeken niet. Wel weet ik dat ik enorm genoten heb van dit eerste deel van een nieuwe reeks. Hij was sneller uit dan ik dacht en dat bewijst dat het een goed dik boek is. Je wordt meegesleept in de sfeer van een krankzinnige andere wereld en andere tijd (en een kaart zou geholpen hebben) en kijk enorm uit naar het vervolg.

George R.R. Martin

ISBN: 9789024582259

Pagina’s: 877