dinsdag 21 februari 2017

Review: Je had moeten gaan - Daniel Kehlmann

Een afgelegen vakantiehuis in de bergen. Een jong echtpaar met kind heeft het comfortabele huis gehuurd voor een paar dagen, maar ze hebben hun dagelijkse beslommeringen niet helemaal achter zich gelaten. Het kind vertelt warrige verhalen over de kleuterschool, de vrouw typt berichtjes op haar telefoon en de man, een scenarioschrijver, noteert ideeën en scènes in een schrift. Maar allengs schrijft hij meer en meer over andere zaken: onderlinge spanningen, echtelijke ruzies, en vooral de vreemde dingen die er om hen heen gebeuren. Want er klopt iets niet aan dat huis..

Kort maar superkrachtig, die omschrijving komt het eerst in me op. Het bewijst maar weer eens dat een goed boek zeker niet dik moet zijn. Op mij liet de novelle alleszins een ferme indruk na; het had daar genoeg diepgang voor, ook qua karakteromschrijvingen. Niet doordat het maar 96 pagina's telt heb ik het in een ruk uitgelezen, maar omdat de auteur zo soepel schrijft, met weinig woorden zo veel zegt.
Wat er gebeurt is niet bijster origineel, je voelt al gauw waar het naartoe kan gaan (twee opties hield ik in mijn achterhoofd en het bleek toch één van die twee te zijn), maar toch blijft het spannend en is het einde onverwachts. Er gebeuren rare dingen in het huis en het is niet alleen de verteller die dit ervaart, maar ook zij vrouw en dochter. Wat is werkelijkheid, wat niet, wat droomt hij, wat niet?
Ook de manier waarop het verteld wordt: vanuit de ik-vorm, afgewisseld met stukken uit het scenario waar het hoofdpersonage aan werkt. De vertelstijl wordt warriger en chaotischer, niet voor de lezer, maar voor de verteller, dat is het mooie en het vreemde tegelijkertijd. Daardoor krijg het verhaal die onderhuidse onheilspellende sfeer. Na een poosje krijg je door dat het de verwarde notities van het hoofdpersonage zijn wat jij als lezer te lezen krijgt. Dat maakt het allemaal extra bijzonder.
Ik vond het, zelfs al was het maar een dun boekje, een steengoed verteld verhaal. Niet dat ik er wakker van ga liggen, maar ik vond het fascinerend genoeg om het meteen door te spelen als tip aan een leesclub.
Daniel Kehlmann

ISBN: 9789021404158
Uitgeverij: Querido