maandag 14 november 2016

Review: Nitro Mountain - Lee Clay Johnson


Leon is bassist in een bandje en komt al in de problemen door ’s ochtends op te staan. Zijn grote liefde Jennifer woont samen met Arnett, de gevaarlijkste crimineel van de streek, die met zijn ogenschijnlijk oprechte en charmante karakter iedereen om de tuin weet te leiden. Als Leon Jennifer op haar verzoek van deze psychopaat probeert te redden, blijkt zij een dubbele agenda te hebben.

Vanwege gewelddadig gedrag is agent Turner uit zijn ambt ontheven. Om zijn badge terug te verdienen wil hij de van moord verdachte Arnett oppakken, maar het loopt anders dan hij denkt.
Wat de mensen in deze vervuilde mijnstreek midden in het ruige gebergte van de Appalachen in West Virginia bindt, zijn kleine misdaden, alcohol en muziek. Hun pijn en misère zijn de inspiratiebron voor hun muziek, die zij meer liefhebben dan het leven.


Het verhaal wist me niet te pakken te krijgen. Hoewel ik het bij iedere pagina hoopte en het boek me veelbelovend overkwam, kan ik niet zeggen dat het verhaal me greep.
Nochtans zit het vol met ijzersterke personages, keiharde tragische gebeurtenissen en troosteloze sfeerscheppingen, genoeg ingrediënten om het tot een bijzonder boek te schoppen.
Maar er miste iets, het had net niet de vlotheid of de scherpte om het origineel en meeslepend te maken. Het verhaal bleef oppervlakkig borrelen met af en toe een duikje, maar nooit diep genoeg.
Ik denk wel dat de auteur het in zich heeft, hij is zeker geen slechte schrijver, zelfs boven het gemiddelde. Het kan ook niet liggen aan het feit dat het verhaal verteld wordt vanuit diverse personages, soms uit de derde persoon en soms in de ik-vorm. Noch aan het veelzijdige taalgebruik, regelmatig pareltjes van zinnen en de veruit rauwe en vaak schokkende acties; ik kan er niet precies de vinger opleggen waarom het net dat ietsje meer miste om het tot een topper te maken.
Je krijgt wel een hoop te maken met ranzige bars, vuige mannen, wanhopige vrouwen, uitzichtloze vooruitzichten, liters en liters alcohol en de grote liefde voor muziek. Dus als je daarvan houdt, zonder meer, dan is dit boek je ding.
Waarschijnlijk is de auteur zijn stijl nog aan het ontwikkelen, waardoor ik toch wel benieuwd ben naar wat de toekomst voor zijn boeken zal brengen.
Lee Clay Johnson

ISBN: 9789029507141
Uitgeverij: De arbeiderspers
Pagina's: 221
Prijs: 18,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten