maandag 7 november 2016

Review: Het meisje met de onderrugtattoo - Amy Schumer


Zij is de leukste vrouw van Amerika. Misschien wel van de hele wereld. Ze houdt van provoceren, gaat geen enkele uitdaging uit de weg en is niet bang om zichzelf belachelijk te maken. Deze openhartige memoir laat de lezer zowel huiveren als hardop lachen van herkenning. Amy kijkt terug op haar jeugd, haar rise to fame, de hechte band met haar zusje Kim en haar vastberadenheid om de wereld elke dag eerlijk en humorvol tegemoet te treden.


Schumer vertelt vlot en met veel knipogen over haar leven, met alles erop en eraan, zowel de mooie en vooral de minder fraaie momenten. Over hoe ze als dochter in een rijk Joods gezin opgroeide tot haar ouders opeens erg arm werden. Ze heeft het over haar labiele moeder en haar knappe maar teveel drinkende vader, maar de geruchtmakendste fragmenten in haar boek gaan over de keren dat ze misbruikt en mishandeld werd. Beste hard om te lezen.

Gemengde gevoelens had ik bij het lezen van dit boek van Schumer. Soms vond ik het gewoon rechtuit platvloers (en ik kan nogal wat hebben nochtans). Ik bedoel, seks kan en mag, het leven draait daar nou eenmaal voor een groot deel rond, maar het hoeft geen pagina's lang over de black-out die ze had en dan wakker werd met een man tussen haar benen.

Anderzijds was de openhartigheid van de auteur ontroerend en bewonderenswaardig. Ze steekt niks onder stoelen of banken en zegt gewoon waar het op staat. Respect ook voor het feit dat ze haar wat vollere lijf aanvaardt zoals het is, volledig en gemeend.
De intieme en triest stukken in het boek troffen mij veel meer, kon ik meer in meeleven, dan haar pogingen humoristisch uit de hoek te komen. Ze is komischer als je haar hoort dan als je haar leest.
Dat gezegd zijnde vind ik haar zelfspot wel hartverwarmend en mag ik haar wel. Ze is intelligent en sterk, maar voelt zich vaak ook eenzaam en onzeker. En soms komt haar trashy kant naar boven, ook dat stopt ze niet weg, en is er zelfs trots op.

Hoewel niet mijn genre boek, vond ik het vreemd dat ik het boek toch moeilijk kon wegleggen, dat het best spannend was en dat het na het uitlezen ervan nog lang in mijn hoofd bleef rondspoken. Dat zegt toch ook al veel.
Dus conclusie. Zou ik het aanraden? Hmmm, misschien. Vond ik het erg het te moeten lezen? Nee, zeker niet.

ISBN: 9789044350630 
Uitgeverij: The House of Books
Pagina's: 320
Prijs: 19,99


 Review door Bolle

Geen opmerkingen:

Een reactie posten