vrijdag 11 november 2016

Review: Het zwarte hart (De duisternis 1) - Stephanie Garber


De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen...


Het was al een poos geleden dat ik nog een fantasyboek gelezen had; ik was ze eerlijk gezegd een beetje beu, en er verscheen niet veel nieuws onder de zon. Op een of andere manier intrigeerde de flaptekst van dit boek me toch en ik heb me niet vergist, want het bleek een literaire onderdompeling in één van de meest fantasievolle verhalen ooit.
Scarlet droomt er al jaren van om de spelers van Caraval te ontmoeten, daarom schrijft ze de maker ervan, Legende heet hij, al sinds ze een klein meisje was. Hij schreef echter nooit terug noch willigde hij haar verzoek in om met zijn magische gezelschap haar eiland te bezoeken.
Scarlet en haar zus worden, sinds hun moeder verdween, al jaren bruut mishandeld door hun vader. Scarlet denkt dit te kunnen ontsnappen door te huwen met een graaf die ze nooit eerder ontmoet heeft en haar zus met haar mee te kunnen nemen. Maar haar zus, Donatella, heeft een ander plan, namelijk Scarlet lokken naar het eiland waar het volgende Caravalspel gespeeld zal worden. Echter, daar verdwijnt Tella. Scarlet is verplicht het spel mee te spelen dat vooral bestaat uit het vinden van haar zus.
Caraval is een meer dan een magische plek en de auteur weet het sprookjesachtige met het dreigende prachtig te combineren. Denk aan je mooiste droom doorspekt met elementen van je gruwelijkste nachtmerries en dan heb je Caraval.
Ik was erdoor betoverd en ondanks de donkere kanten, zou ik er zo heen willen, toch zeker voor enkele dagen.
Ik dacht dat dit een young adult boek zou zijn, maar dat was het zeker niet. In mijn opinie is het voor al die jonge lezers die de laatste jaren veel fantasie hebben gelezen maar nu wat ouder geworden zijn. Voor hen dus het ideale boek, maar eerlijk gezegd zou ik dit boek aan iedereen aanraden, zelfs aan de niet-fantasielezers.
De boeken (want het wordt een reeks) worden verfilmd en ik kan niet wachten om die te zien, al zal het voor de regisseur een hele kluif zijn om die wereld te scheppen en te vatten.
Garber schrijft melodieus en enorm beeldend met geuren, kleuren, alles erop en eraan. Om een voorbeeld te geven: 'Fris, zoals de eerst hap van een koude appel, met net zo'n zoete geur, en met een vleugje gebrande suiker dat zich door de houtskooldonkere nachtlucht zweefde.' Dit soort vergelijkingen en zinnen kom je continu tegen, en hoewel het misschien iets minder had gemogen, past het bij de sfeer en de inhoud van het verhaal.
Hoe dan ook, dit verhaal heeft me goed te pakken gekregen en ik wil absoluut de vervolgen lezen. Alles was in goed evenwicht. Er is een onbegrensde fantasie, intrigerende personages, spanning, dromerige omgevingen, oneindige mogelijkheden en een vlotte, feeërieke pen die de stukken soepel aan elkaar verbindt.
AANRADER (en nu aan een speciale prijs)!
Stephanie Garber

ISBN: 9789024571048
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 365
Prijs: 14,99 introductieprijs, vanaf 29/12: 16,99


Geen opmerkingen:

Een reactie posten