maandag 31 oktober 2016

Review: Zwaard van Rome (Valerius Verrens IV) - Douglas Jackson

Deel 4 in de serie Valerius Verrens. Voor de lezers van Robert Fabbri en de Vespasianus-serie 68 na Christus. De wrede en krankzinnige heerschappij van keizer Nero loopt op zijn einde.
Na een brand die Rome grotendeels verwoestte, bezwijken de burgers bijna onder een niet-aflatende stroom wreedheden en misdaden. Gaius Valerius Verrens wordt naar Rome gestuurd op een missie om dit eens en voor altijd te beëindigen. Na de dood van Nero houdt de stad zijn adem in en wacht op de aankomst van zijn opvolger, Servius Sulpicius Galba, gouverneur van Hispania. Het keizerrijk wacht op vrede, maar de gebeden worden niet verhoord. Galba belooft namelijk stabiliteit en welvaart, maar zijn heerschappij begint met een slachtpartij en eindigt enkele maanden later in chaos en bloedvergieten.

Jackson mag zeker gezien worden als een waardig lid van het triumviraat van de romanschrijvers over het oude Rome, m.a.w. hij moet niet onderdoen voor mijn andere favoriete historische schrijvers. Daarop voortbouwend: het zou interessant en leuk zijn om te lezen dat de held uit dit hoek, Valerius Verrens, een van de helden uit een andere boekenreeks, bijvoorbeeld Keizer Vespasianus, zou ontmoeten.
Wat ik altijd geweldig vind aan de historische schrijvers die je nu hebt, is dat ze alle kanten opgaan. Of er worden schitterende boeken geschreven met historische feiten die zeer goed onderlegd zijn en waarvoor veel degelijke research werd gedaan of het zijn romans die sterk zijn in het weergeven van de tijdsgeest, hoe ze dachten, en de sfeer van die tijd. Niet zozeer enkel een geschiedenisles, maar ook een intrigerend verhaal dus. Douglas Jackson hoort zeker bij die laatste soort. Hij gaat dieper in op hoe het was om een gladiator of soldaat te zijn in die tijd.
Scholen zouden eigenlijk dit soort boeken als geschiedenismateriaal moeten gebruiken, omdat het leerlingen enthousiaster zou maken naar het onderwerp.
O ja, kleine opmerking en noot aan de uitgever. Op de achterflap staat 'Meer boek voor mannen'. Wat is dat nou weer! Ik snap het ergens wel, maar in hemelsnaam, zijn we dat punt niet al tientallen jaren voorbij (of toch minstens een jaar)? En alsof vrouwen niet kunnen houden van stoere mannen in korte rokjes...
Enfin, dit deel is dus een goede voortzetting van een erg goede serie en weer een aanrader.
Douglas Jackson

ISBN: 9789045208282