donderdag 14 juli 2016

Review: Wisseling van de wacht - Stephen King


Wisseling van de wacht is de gruwelijk spannende finale van Stephen Kings Mercedes-trilogie, na de bestsellers Mr. Mercedes en De eerlijke vinder. In Wisseling van de wacht keert de duivelse Mercedes-Killer Brady Hartsfield terug. Hij drijft zijn vijanden tot zelfmoord en als Bill Hodges en Holly hem niet weten te stoppen, zullen ze zelf slachtoffer worden, want hij richt zich vastbesloten op de mensen die hem het ziekenhuis in kregen. King combineert de detectivestijl van Mr. Mercedes en De eerlijke vinder met de adembenemende, bovennatuurlijke suspense waar hij zo beroemd mee is geworden.


Dit laatste deel in de Mercedes reeks kan absoluut zelfstandig gelezen worden, daar wil ik alvast mee beginnen. Alle drie de delen staan op zich, hoewel uiteraard de personages evolueren en er een rode draad door de serie loopt, wordt er voldoende herhaalt om alles te kunnen volgen.
Een boek van King lezen is voor mij altijd een beetje zoals thuiskomen, een vertrouwd lekker gevoel. Alleen al zijn naam op een cover van een boek, zonder titel of flaptekst, zou voor mij voldoende zijn om het te lezen, onafhankelijk van waar het over zou gaan. Zijn verhalen zijn altijd steengoed, ook weer deze.
Ik ben gek op de personages in deze reeks: Holly, Hodges en Jerome. Stuk voor stuk staan ze er, levensecht en met ieder van hen zou ik vrienden willen zijn. Hoewel het verhaal hier en daar een beetje ingekort mocht zijn, heeft het me toch nergens verveeld. De spanning zat er relatief goed in, maar de sterkte lag vooral bij de karakteromschrijvingen, de dialogen en gewoon: het schrijven op zich. King is een virtuoos, een klasse dirigent met woorden en je slikt ze allemaal met veel smaak door.
De detective elementen zijn in perfect evenwicht met de bovennatuurlijke kanten in het verhaal (ja, deze komen hier weer voor en sorry, hoor, maar dat vind ik juist zo leuk aan zijn boeken), zodat het laatste heel aannemelijk overkomt. King kan schrijven waarover hij wil, het komt altijd geloofwaardig over, ook het feit dat Brady andere mensen hun geest kan overnemen.
Het einde vond ik ontroerend en erg sterk. Het bracht heel wat emoties bij me los en ik kijk nu al uit naar het volgende boek van dé King!
Stephen King

ISBN: 9789024572823
Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
Pagina's: 380


Geen opmerkingen:

Een reactie posten