maandag 4 juli 2016

Review: De weduwe - Fiona Barton

We weten allemaal wie hij is, de man die wordt verdacht van een verschrikkelijke misdaad. Het monster. Maar wie is de vrouw die zich aan hem vastklampt op de trappen van de rechtbank? Het leven van Jean Taylor was heerlijk gewoontjes. Mooi huis, prima baan, knappe echtgenoot. Totdat haar man Glen de man werd die van die misdaad werd verdacht. Maar nu is Glen dood en is ze vrij om háár verhaal te vertellen. Jean Taylor gaat ons alles wat ze weet vertellen...

Het leuke aan dit boek vond ik vooral de opbouw van het verhaal. We worden heen en weer gegooid van het verleden naar het heden, naar hoe het onderzoek naar de verdwijning begon, naar hoe het koppel Taylor ermee omging, naar het heden hoe Jean omgaat met de dood van haar man en met wat ze kwijt wil aan de buitenwereld. Ook wordt het verhaal verteld vanuit verschillende perspectieven: de rechercheur, de moeder van het verdwenen meisje, de vrouw van de dader (ook in het heden als weduwe) en de journaliste. Die verschillende invalshoeken maken het afwisselend en interessant.
Het verhaal houdt een ontspannen gezapig tempo aan, aangenaam vlak, zonder hoogtes en laagtes. Ergens verwachtte ik wendingen of verrassingen, maar die bleven uit, waardoor ik op het einde toch een beetje teleurgesteld was. Neemt niet weg dat ik met veel plezier het boek gelezen heb en het op enkele momenten zelfs spannend vond. Maar de big bang, de grote verrassing van hoe het nu allemaal precies gegaan is met het vermiste kindje en wie de schuldigen zijn, dat blijft uit. Wat je verwacht en vermoedt in het begin, krijg je op het einde. Het is zoals het is, waardoor ik me niet helemaal bevredigd voelde.
Dat Barton kan schrijven, dat is echter zeker. Ze weet heel goed de duistere kant van de verborgen chatrooms te beschrijven en de seksverslaafden met een afwijking brengt ze haarfijn in beeld zodat ik vaak rillend van afschuw zat te lezen. Hoe de media en het publiek omgaan met een dergelijke situatie is eveneens goed weergegeven waardoor je het haast zelf meemaakt.
Een degelijke thriller dus, rustig en relatief intrigerend, maar zonder de verwachte plotwendingen en zeker geen onverwachts knallend einde.
Fiona Barton

ISBN: 9789044348224