dinsdag 15 december 2015

Review: Speel met vuur - Tess Gerritsen

Julia Ansdell raakt in de greep van de Incendio-wals, een merkwaardig muziekstuk dat ze bij toeval ontdekt in een antiekwinkeltje in Rome. Als Julia de wals thuis in Boston voor de eerste keer speelt, heeft de muziek een onverklaarbaar angstaanjagend effect op haar dochtertje; ze lijkt wel behekst. Vastbesloten de oorsprong en het geheim van het muziekstuk te ontrafelen reist Julia naar Venetië. Daar raakt ze verstrikt in de webben van een oppermachtige familie die ver zal gaan om Julia in haar zoektocht tegen te werken. Heel ver...

Ja, het commentaar van de auteur Baldacci op dit boek van Gerritsen klopt: 'Als je eenmaal bent begonnen is het onmogelijk om dit boek nog weg te leggen. Zo fascinerend is het. Zo goed.' Voor de zekerheid ben ik dit boek begonnen op een vrije namiddag en voor ik het wist, de dag was nog niet voorbij, was het boek uit. Stoppen? Inderdaad onmogelijk, ten hoogste om te gaan plassen en dan nog wil je het boek liever meenemen.
Het verhaal zit ontzettend goed in elkaar en zet je ook continu op een dwaalspoor. In het begin dacht ik nog: tiens, raar onderwerp voor een boek van Gerritsen. Maar het wordt duidelijk en ja, ook dit verhaal past bij haar. Het is zowel mysterieus als geaard en realistisch, zowel spannend als romantisch, vaak schrijnend en met momenten meeslepend mooi en indringend. We krijgen namelijk niet alleen het verhaal van Julia te lezen, in de ik-vorm, maar ook dat van de Italiaanse jood Lorenzo Todesco, zijn liefde voor Laura, zijn deportatie naar een gevangenkamp tijdens de tweede wereldoorlog en zijn ongelooflijk muzikaal talent.
Iedere keer als je denkt: zo zal het wel in elkaar zitten, zit je er weer mijlenver naast, blijft het verrassen. Het is in de typisch vlotte stijl van Gerritsen geschreven, zodat niet alleen het verhaal, maar ook de woordkeuze, het net genoeg omschrijven maar niet te veel, je al snel bij het einde brengt. Een mooi ontroerend einde dat zorgde voor een prachtige afsluiter van een heerlijk middagje lezen.
Bedankt Gerritsen, voor weer een onvergetelijk verhaal.
Tess Gerritsen

ISBN: 9789044349115