donderdag 17 december 2015

Review: My change (Acht spiegels voor verandering) - Gina De Groote

'Ik stapte het bad in, met het gevoel dat ik iets wilde doen. Maar wat? Ik kreeg het niet rond in mijn hoofd. Het kalmerende effect van het water hielp; plots voelde ik alle overdenkingen en impulsen van de voorbije jaren samenvloeien in mijn hoofd. Ik zag het voor me: ik zou een blad maken, vol positief nieuws! En dit aha-moment werd het ware begin van (my) CHANGE.'

Na twintig jaar te hebben gewerkt als mediaplanner voor grote adverteerders, wist Gina De Groote niet meer wie ze was, was ze het contact met haarzelf kwijt. Ze ging op zoek, en kwam terecht in een wereld die ze niet kende, die van 'spiritualiteit' en 'persoonlijke ontwikkeling'. Met de hulp van vele anderen - haar spiegels en (af)leermeesters - leerde ze te leven vanuit het hart, en minder vanuit het hoofd. En zo kwam dat idee: Maak een blad! Een met een andere kijk op het leven, gebaseerd op de wet van polariteit die zegt dat aan alles twee kanten zijn, een negatieve maar ook een positieve! Vijf jaar later is CHANGE uitgegroeid tot veel meer dan een magazine. Het is een beweging en community van positieve veranderaars. In My CHANGE beschrijft Gina haar zoektocht, haar belangrijkste ontmoetingen en haar totale engagement voor een idee geboren uit het hart. In 2014, net voor de vijfde verjaardag van CHANGE, verloor Gina haar echtgenoot, de bekende reclameman Wim Schamp. Aan hem, 'mijn grootste spiegel', wijdt ze een volledig hoofdstuk en is dit boek ook opgedragen.

Ik begon het boek met gemengde gevoelens: wat zou het zijn? Weer een zoveelste zelfhulpboek met dezelfde herhalingen? Een autobiografisch zelfverheerlijkend boek?
Maar nee, niets van dit alles; het verraste me op meer dan één gebied. Eigenlijk is het een beetje een mix van stijlen of genres, maar laat ik beginnen met te zeggen dat ondanks dat het Gina De Grootes debuut is, ze een leuke vlotte schrijfstijl heeft.
We volgen de weg die de auteur aflegde van het bedenken van een idee, meer een grote droom eigenlijk, tot het realiseren ervan, met alle valkuilen, ups & downs, de juiste en verkeerde mensen die haar geholpen hebben.
Met het magazine 'Change' wil Gina namelijk niet een zoveelste new age magazine op de markt brengen of een magazine dat enkel onderwerpen behandelt over het verbeteren van jezelf, maar ook over het verbeteren van de maatschappij en de wereld. Een magazine dat ecologische kwesties aankaart, positieve vernieuwingen onder de aandacht brengt en mensen met elkaar verbindt. Alles vanuit het positieve dat veranderingen teweeg kunnen brengen.
De weg die het magazine aflegt wordt vermengd met erg persoonlijke gevoelens, gedachten en gedragingen van de auteur, zowel uit het verleden als het heden. En dat is een van de sterkten in dit boek: Gina schuwt het niet om zich volledig bloot te geven, al valt dat haar niet altijd makkelijk, ze doet het toch omdat ze beseft zo een meerwaarde aan het verhaal te geven. Door het magazine 'Change' op te richten, volledig met eigen centen, werd Gina geconfronteerd met haar grootste angsten, talenten, kortom negatieve en positieve punten. Je moet nu niet denken dat het enkel daarom draait in het boek, het oprichten dat het magazine, want we kunnen niet alleen iets leren uit de praktische problemen en valkuilen die het oprichten van wat dan ook met zich meebrengt, daarbij deelt de auteur ook de inzichten die ze gaandeweg verworven heeft.
Door het magazine 'Change' leert ze intelligente, boeiende en diepzinnige mensen kennen die haar allen iets bijzonders bijgebracht hebben. Dit deelt Gina met de lezer en hoewel sommige adviezen al eens eerder gehoord of gelezen, zitten er toch nog enkele originele pareltjes tussen en is herhaling nooit verkeerd. Het deed me ook plezier dat ik vele zaken al jaren intuïtief toepas in mijn dagelijkse leven (hier kun je er enkele van lezen).
Gina De Groote heeft met 'My Change' een inspirerend boek neergepend, ze mag terecht trots zijn en moet niet onder doen voor de volleerde boekenschrijvers. Haar verhaal en visie prikkelden zodanig mijn nieuwsgierigheid dat ik een paar keer de website van het magazine 'Change' heb bezocht om over de vele innovatieve, speciale projecten die ze al op poten heeft gezet te lezen en meer te weten te komen over het magazine. De volgende keer dat ik in de tijdschriftenwinkel kom, koop ik zeker en vast het tijdschrift. Wil je ook meer over het magazine weten, klik dan hier. Het is absoluut, net als het boek, de moeite waard!
Gina De Groote

ISBN: 9789089244314
Uitgeverij: Houtekiet