maandag 4 mei 2015

Review: Hitlers eerste slachtoffers - Timothy W. Ryback

Hoe de Holocaust begon en door één man bijna voorkomen werd. Dit verbijsterende boek laat tot in de kleinste dramatische details - plaatsen, tijdstippen, mensen en gebeurtenissen - zien hoe de Holocaust begon, en hoe die bijna gestopt werd. Dit is het verhaal van de eerste vier slachtoffers van de Holocaust - Rudolf Benario, Ernst Goldmann, Arthur Kahn en Edwin Kahn - en van de man die alles deed om hun ss-moordenaars te ontmaskeren. Hitlers eerste slachtoffers bevat de minutieuze reconstructie van zes dramatische weken in 1933: het waargebeurde verhaal van een Duitse openbare aanklager, Jozef Hartinger, die in een gevecht tegen de tijd kampcommandant Wäckerle en het nazisysteem daarachter voor de rechter probeert te brengen. Het is in alle opzichten een ongelijke strijd. Adolf Hitler is rijkskanselier, Heinrich Himmler is hoofd van de politie, Wäckerle is commandant van het kamp Dachau en zijn 120 bewakers. En Hartinger heeft niet meer wapens dan zijn moed, zijn vindingrijkheid en een juridische procedure die nog uit de Bismarcktijd dateert. Alle drie zet hij in voor wat zijn ultieme aanklacht tegen het kwaad moet worden - de aanklacht die bijna slaagt.

Concentratiekamp Dachau werd gesticht om zogenaamde politieke gevangenen in te gooien, maar er gebeurden al gauw verschrikkelijke dingen en al snel werden vier Joodse gevangenen doodgeschoten toen ze probeerden te vluchten. Josef Hartinger was degene die, samen met de forensische arts Flamm, de misdaad onderzocht en tot de conclusie kwam dat het niet meer en minder dan een moord betrof. Het bleef niet bij dit ene voorval, want de een na de andere gevangene werd gedood, zogenaamd omdat ze wilden vluchten. Uiteraard werd het Hartinger niet gemakkelijk gemaakt en kreeg hij aan alle kanten tegenwind.

Dit is een verhaal dat de harde, weerzinwekkende realiteit niet schuwt, dus niet geschikt voor tere zieltjes. De afschuwelijke dingen die de kampbewakers deden, worden tot in detail beschreven en meermaals ging ik bijna over mijn nek, rilde ik over mijn hele lijf door het monsterachtige van de mens. Het voelde alsof ik er bij was, ontstellend tot en met!
Toch bleek ik lezen, want wat er toen gebeurd is, zou nooit vergeten mogen worden.
Het boek geeft een verbijsterende inkijk in het vroegere nazi-Duitsland en is historisch enorm interessant.
Je hoeft geen kenner te zijn om alles goed te kunnen volgen, want de auteur schrijft in klare, onomwonden taal en maakt alles duidelijk. Het is ook vlot en meeslepend geschreven.
Het is duidelijke dat Ryback gedegen, diep onderzoek heeft verricht en de gebeurtenissen feitelijk heeft weergegeven.
Voor alle lezers die vinden dat geschiedenis belangrijk is, zelfs de meest gruwelijke perioden. Met momenten beangstigend en beklemmend, soms fascinerend, hoe dan ook zeer de moeite waard om door de walgperioden heen te bijten, verder te blijven lezen, en niet te vergeten tot waar de mens toe in staat is.

Uitgeverij: Hollands Diep
ISBN: 9789048824304
Pagina's: 316