donderdag 28 mei 2015

No Poo - week 2

                                                              Bron afbeelding: chicquero.com

In deze blog kun je lezen wat de aanzet was tot mijn keuze om voortaan No Poo (geen shampoo) te gaan.
In deze blog lees je mijn bevindingen van week 1.
En dan nu week 2.



Na drie dagen niet wassen ziet mijn kapsel er nog steeds doenlijk uit, veel beter dan vroeger. Het voelt vooral voller en zwaarder aan, wat ik fijn vind. Vandaag wil ik een andere mogelijkheid uittesten: wassen met zuiveringszout en dan nog eens met appelazijn, om het verschil met/zonder azijn te zien. Mijn moeder is op bezoek en ze kan behoorlijk kritisch zijn. De ultieme test dus! Haar reactie nadat ik mijn haren met zout en azijn gewassen had: 'Wauw!' En inderdaad, mijn haar heeft er nooit eerder zo goed uitgezien: het glanst, is zacht  en valt soepel. Ligt dit nu aan de azijn of omdat ik al een week geen troep meer in mijn haar heb gebruikt? Maar door het gebruiken van azijn voelt het wel weer lichter aan. Voor mensen met vet haar zou ik azijn afraden, maar degenen met erg droog haar kunnen beter azijn dan zout gebruiken.
Wat me ook opvalt, is dat mijn haar makkelijker doorkambaar is, en dat zonder conditioner gebruikt te hebben! Ook de dagen daarop blijft mijn haar er voller uitzien.
Vandaag (dag 14) wordt mijn haar bijgekleurd (het was hoognodig, het is duidelijk dat ik grijs aan het worden ben). Het is niet omdat je aan No Poo doet dat je je haren niet meer mag kleuren. Tenslotte is het dan slechts om de 2-3 maanden dat je rotzooi in je haar gebruikt en dat is nog altijd beter dan dagelijks. Daarna heb ik het met shampoo gewassen, maar voor jullie nu 'Wat!' van de daken schreeuwen: ik heb wel biologische shampoo gebruikt, zonder sulfaten, parabenen, siliconen etc. (dat werd aangeraden door een vriendin die al twee jaar geen shampoo meer gebruikt, behalve de biologische versie na het kleuren).
Deze heb ik gebruikt: Lavera naturkosmetic 'repair & care shampoo', te verkrijgen bij solobiomooi.nl, een fantastische site voor biologische cosmetica.
De kapper zei dat het föhnen iets stroever verloopt dan wanneer ik reguliere shampoo gebruikt zou hebben (dat ondervond ik zelf ook), maar dat het goed meeviel. En het resultaat? Eigenlijk hetzelfde als na het gebruiken van azijn: gezond, zacht en soepel.
Ik snap niet waarom ik niet eerder gestopt ben met het gebruiken van reguliere shampoo! En voor degenen die niet No Poo durven te gaan: schakel dan over op biologische shampoo.
Hierna volgen weer drie maanden zonder shampoo en zal ik het zuiveringszout en azijn afbouwen tot ik mijn haar enkel nog met water zal wassen.

Wordt vervolgd...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten