woensdag 20 mei 2015

No Poo - week 1

                                                                                 Bron afbeelding: picslist.com
In mijn vorige blog kon je lezen wat mij aangezet heeft tot het niet meer gebruiken van shampoo (No Poo). Dit zijn de resultaten van de eerste week...



Dag 2:
Het valt nog mee. Het is wel eerder voorgekomen dat ik twee dagen mijn haren niet waste en door ze in een staart te stoppen, camoufleer ik het feit dat er geen model meer in zit. Trouwens, het is niet dat ze er vies uitzien, niemand zou er iets van merken, maar ik ben nou eenmaal kritischer op mezelf dan anderen dat zijn (zoals de meeste vrouwen).
Dag 3:
O, bah, vettig! Ik borstel het meerdere malen met een varkenshaarborstel (dat wordt aangeraden) om de natuurlijke olie die mijn hoofdhuid nu, ter compensatie van het jarenlange folteren met shampoo, overmatig produceert, over mijn haren te verdelen. Revenge of the scalp (misschien een titel voor een nieuw kortverhaal of boek van me). Maar het is de natuurlijke conditioner van het haar, en bovendien gratis (O ja, meldde ik al dat No Poo naast alle andere voordelen ook nog eens goed is voor de portemonnee?).
Dag 4:
Direct na het opstaan ziet mijn haar er niet al te slecht uit. De natuurlijke oliën geven het een glans (een beetje teveel van het goede, maar ah) en daardoor ziet mijn eerder altijd droge haar er desondanks gezonder uit. Maar na het eens goed te hebben geborsteld... heb ik de term 'vet haar' naar een nieuw niveau getild. Zo kan ik de deur niet uit, vind ik, maar het is gelukkig zondag, binnenblijven behoort tot de mogelijkheden. Ze stinken niet, wat ik wel verwachtte. En geef nou toe, zelfs als je je haren met shampoo wast, blijft die lekkere geur nooit lang hangen. Mijn haar ruikt nu naar... haar.
Dus wacht ik nog een dagje met wassen om mijn haren te bewijzen dat ik het meende toen ik zei dat ik het voortaan zou eerbiedigen (al jeukt mijn hoofdhuid wel een beetje). Ik moet geduld hebben, dat zegt ieder artikel over No Poo. Het talggehalte van mijn hoofdhuid zal op een gegeven moment zijn balans terugvinden en de normale hoeveelheid gaan produceren. Ik geef (nog) niet op!
Dag 5:
Nu ziet mijn haar er supervet en plat uit wanneer ik het borstel en aangezien ik vandaag moet werken, moet ik er zo toonbaar mogelijk uitzien. Ik heb mijn research grondig gedaan en ben voorbereid. Het flesje sodium-bicarbonaat (zuiveringszout), aangelengd met water, staat al enkele dagen klaar (1 deel soda en 3 delen water ongeveer, maar daar moet je zelf een beetje mee experimenteren, want dat verschilt per persoon. Tip: maak het al een dag voordien klaar zodat het zout in het water kan oplossen).
Benieuwd hoe dat zal aanvoelen. Ik bedoel, ik gebruik het goedje voor schoonmaken, maar om het nu over mijn hoofd uit te gieten... Maar naar het schijnt is het zelfs goed voor je haar, miljoen keer beter dan shampoo.
Eerst heb ik mijn hoofdhuid zo goed mogelijk ingewreven en gemasseerd met het zoutgoedje. Het voelt vreemd aan, want het schuimt uiteraard niet en je hebt niet echt het gevoel dat je je haar aan het wassen bent. Uitspoelen en daarna giet ik nog een portie op mijn haar, zodat ik het net als met een conditioner een minuutje kan laten intrekken. Daarna weer zorgvuldig uitspoelen.
Voor de zekerheid heb ik ook mijn borstel eens goed uitgespoeld onder de douche (en mijn kussensloop ververst). Tijdens het wassen voelde mijn haar al zwaarder aan en ik ben bang dat ik er met de borstel niet doorheen raak. Maar dat was ongegronde paniek, want ik borstel er net zo makkelijk doorheen als wanneer ik een conditioner gebruikt zou hebben!
Het föhnen verloopt wat stroever, maar is zeker niet onmogelijk. Bij erg droog haar wordt er aangeraden om appelazijn te gebruiken, eventueel na het wassen met zout, maar dat doe ik voorlopig niet.
En het resultaat: mijn kapsel ziet er net zo goed (of slecht, dat is uiteraard subjectief) uit als voordien. Het is niet te zien dat ik geen shampoo gebruikt heb en mijn haar bijna een week niet gewassen heb. En de geur is zo neutraal als maar mogelijk is. Als het zo blijft doorgaan, dan houd ik het makkelijk vol.
Benieuwd hoe lang het nu goed blijft zitten zonder het te wassen.
Dag 6:
Het voelt misschien ietsje zwaarder aan, maar het ziet er nog prima uit en zit nog steeds in model (wat vaak niet het geval was voor het No Poo tijdperk). Ook nog niet vet of zo. (even ter info en vergelijkingsmateriaal: vroeger waste ik mijn haar om de dag)
Dag 7:
Ik borstel de talg, die zich weer meer begint te vormen, goed door zodat het zich overal verspreidt. Die overmatige talgproductie kan zich 2 tot 6 weken blijven voordoen, voor de balans zich hersteld heeft (afhankelijk van hoe vaak je voordien je haren waste). Mijn hoofdhuid jeukt een beetje en mijn haar ruikt nog steeds gewoon naar haar. Ik zou het best nog los kunnen dragen, het ziet er redelijk oké uit, niet te vet niet te droog, maar voor mijn eigen gemoedsrust zal ik het met een haarspeld vastmaken. Wassen stel ik nog uit, zolang het doenlijk is. Dus eigenlijk heb ik afgelopen week slechts eenmaal mijn haar gewassen en vreemd genoeg ben ik daar trots op. Nu maar eens zien hoe de komende week verloopt.
Wordt vervolgd...



1 opmerking:

  1. allemaal goed en wel... maar foto's hebben we nodig als bewijs :-)

    BeantwoordenVerwijderen