zaterdag 1 juni 2024

Review: Pax - Tom Holland



Pax is het derde deel van Tom Hollands trilogie over het Romeinse rijk. Na Rubicon en Dynastie beschrijft hij de periode in de geschiedenis die bekend is komen te staan als de Pax Romana. Holland schildert een panoramisch beeld van het grote rijk van de oudheid op zijn top – van oorlog en vrede, van de schitterende hoofdstad en de drommende barbaren aan de gren­zen, van keizers en slaven.

Alle grote gebeurtenissen komen voorbij: de val van Jeruzalem, de bouw van het Colosseum, de muur van Hadrianus, de veroveringen van Trajanus en de groei en verspreiding van het christendom. Pax biedt de veelomvattende geschiedenis van een uniek rijk in een unieke tijd, een spannend, intrigerend en onthutsend verhaal, verteld door de internationaal befaamde historicus Tom Holland.

Na de eerste twee delen was ik heel erg blij dat mijn vrouw een week weg was, de honden gegeten hadden en ik al een half jaar een goeie fles singel malt had staan om mezelf een paar avonden terug te kunnen trekken op de bank in het goede gezelschap van dit deel. 

Waar de eerste twee delen gaan over de bekende families uit het Oude Rome, gaat dit deel over de erfenis die ze achterlaten. Het moeilijke met klassieke werken is dat ze voor mij allemaal interessant zijn, maar Tom Holland weet dan een trilogie te schrijven die toch wel een beetje een nieuwe, hogere standaard zet.

Het is vooral fijn om te lezen tussen de regels door dat de schrijver voor sommige keizers een grotere liefde heeft dan voor anderen, wat me deed opzoeken wie voor mij een favoriete keizer zou zijn.

Ik heb genoten van het feit dat het niet alleen over de Romeinen gaat maar ook over de onderworpen volkeren, net als het niet alleen over de elite en de keizers ging, maar ook over de arbeiders, slaven en soldaten.

Ik kan wel zeggen dat Holland in mijn top vijf van drie favoriete geschiedenisschrijvers zit! Het gevoel dat ik krijg de laatste tijd, is dat er een trend is bij historici, dat ze meer aannames durven te stellen en ideeën durven te spuien. En doordat hun mening meer voelbaar is in hun boeken, voel je je ook meer betrokken bij hun werk.

Klasse werk!

Recensie door Tony

Nederlands 

Hardcover 

9789025316488 

06 juli 2023 

432 pagina's

Athenaeum - Polak & Van Gennep

32,50 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten