zondag 5 juni 2022

Review: Verguld - Marissa Meyer

Wat begon als een leugentje om bestwil, eindigt in een ware nachtmerrie wanneer Serilda de duistere Erlkönig een van haar betoverende verhalen vertelt. Plotseling bevindt ze zich in een wereld waar geesten en demonen rondsluipen, en waar raven met holle ogen haar nauwlettend in de gaten houden. De koning beveelt Serilda om uit al het stro in de kerker van zijn kasteel goud te spinnen. Lukt dit niet, dan zal ze haar leugens met de dood moeten bekopen. Wanneer Serilda de hoop bijna heeft opgegeven, verschijnt er een mysterieuze jongen, wiens ziel gevangenzit in het kasteel. Hij belooft haar te helpen... tegen een prijs.

Eerst en vooral: wat een prachtige uitgave! Het boek is helemaal van goud; gouden schutbladen, met goudfolie en gouden zijkanten aan de pagina's, en bovendien hardcover.

Ook het verhaal is wonderbaarlijk mooi.

Het duurde even voor ik erin zat, voor ik het niet meer weg kon leggen, maar daarna las ik het in treinvaart uit.

Serilda is een zalig, gecompliceerd, hartverwarmend, bijzonder en dapper hoofdpersonage. De verhalen die ze verzint voor de kinderen in het dorp en ook die ze later aan Gold vertelt, zijn allemaal even fascinerend. Dus eigenlijk is niet alleen het boek een prachtig, fantasierijk verhaal, maar ook de verhalen in het verhaal. De auteur heeft een rijke fantasie die vaak gruwelijk, dan weer fascinerend en dan weer magisch is, maar altijd heel erg origineel.

Het is dan wel een hervertelling van Repelsteeltje, maar dat maakt niet uit, want de auteur heeft er een verrassend nieuw verhaal rond geweven met enorm veel unieke toevoegingen en zijwegen. Wauw, ik was continu onder de indruk van wat er allemaal meesterlijk beschreven werd en de spannende gebeurtenissen die elkaar opvolgden.

Zeker een aanrader voor wie houdt van sprookjes, fantasieverhalen of gewoon een steengoed boek met een bijzonder heldin.

Ik kijk reikhalzend uit naar het vervolg.

9789463493260