vrijdag 18 februari 2022

Review: Het kamermeisje - Nita Prose

Molly is een wat zonderlinge en onopvallende jonge vrouw. Ze is geknipt voor haar werk als kamermeisje in het Regency Grand Hotel, waar ze met overgave de kussens opschudt en het stof en de geheimen van de gasten wegveegt, zonder dat iemand aandacht voor haar heeft. Toch komt ze – ongewild – in de spotlights te staan wanneer ze Mr Black, een beruchte en steenrijke gast, dood in zijn bed aantreft. Zo wordt ze opeens hoofdverdachte in een moordzaak en belandt ze in een web van leugens. Hoe kan ze daar nog uit ontsnappen? Gelukkig krijgt ze hulp uit onverwachte hoek, maar zal het op tijd zijn, vóór de moordenaar opnieuw toeslaat?

Een heerlijk detectiveachtig verhaal dat een beetje doet denken aan de Agatha Christie boeken, maar met een erg originele insteek.

Ten eerste is er al het hoofdpersonage, Molly, dat net haar grootmoeder heeft verloren, en nu alleen woont. Ze werkt als kamermeisje in een superduur hotel, houdt van haar werk en is er uitstekend in. Wat haar nog meer bijzonder maakt, is haar manier van denken, praten en handelen. Ze is slecht in het lezen van andermans bedoelingen en emoties, en slaat daardoor vaak de plank mis. Ze heeft een hart van goud en is altijd bereid anderen te helpen. Kortom, een fantastisch, bijzonder en leuk personage om te volgen.

Er gebeurt heel wat in het verhaal waardoor je door de pagina's vliegt. Af en toe krijgen we een flashback naar het verleden, wat het verhaal nog beter en duidelijker maakt. Ik vond het ook leuk om eens vanuit het oogpunt van de kamermeisjes een hotel te beleven.

Lichte spanning, een originele, hartverwarmende heldin, een unieke setting en een heerlijk einde! De ideale mix van detective en feelgood.

9789026354243

Druk: 1 februari 2022