zaterdag 22 mei 2021

Review: Oranje tegen de zonnekoning – Luc Panhuysen

In Oranje tegen de Zonnekoning beschrijft Luc Panhuysen het ontstaan en de ontwikkeling van hun relatie. Daarbij komen ook de belangrijkste mannen en vrouwen in hun omgeving aan bod. Door de combinatie van ‘grote geschiedschrijving’ en levensverhalen ontstaat een kleurrijk palet. Panhuysen laat zien hoe tijdloze drijfveren als angst en ijdelheid, en waarden als vrijheid en tolerantie, niet alleen de betrokken personen maar ook maatschappijen hebben veranderd. Lodewijk xiv van Frankrijk, bijgenaamd de ‘Zonnekoning’, droomde ervan de machtigste vorst van zijn tijd te worden. Maar hij stuitte op een taaie prins, de jonge Willem iii van Oranje. Lodewijk was een aantrekkelijke verschijning. Willem had een bochel en was berucht om zijn nukkigheid. Lodewijk heerste over het machtigste rijk van Europa, Willem was stadhouder van een landje dat tienmaal zo klein was. In de loop van hun leven ontwikkelde zich tussen deze twee contras terende persoonlijkheden een intense rivaliteit die het hele continent meesleurde en de tweede helft van de zeventiende eeuw diepgaand heeft beïnvloed.

Een geschiedenisboek over een zeer ingewikkelde, drukke en snel veranderende tijd in Europa is in dit boek geperfectioneerd en opgehelderd. Het werd amusant en ongelooflijk leerzaam door de auteur weergegeven. Het is alsof hij zelf aan het Hof van Versailles heeft gewoond. Mijn derde boek over deze periode is ook de meest duidelijke en genietbare die ik ooit heb gelezen, zelfs van alle geschiedenisboeken in het algemeen. Het verhaal is chronologisch opgebouwd zodat het nog meer tot leven komt, als een film die wordt afgespeeld.

De auteur behandelt alles: van kleine details tot grote gebeurtenissen: van doperwtjes tot bloedende aambeien bij de jacht, van steden die als schaakspel heen en weer worden geschoven, hoe je een koning maakt, waarom je een koning bent en tot hoe je als koning sterft. Wat mij betreft bevat dit boek alles dat een boek tot een goed geschiedenisboek maakt.

Ik wou dat de specialisatie van de schrijver uitgebreider was zodat hij nog meer geschiedenisboeken zou kunnen schrijven.

Afgewerkt met prachtige foto's en afbeeldingen.

Een dikke vijf op vijf sterren